R19, gnisslande handbroms?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

R19, gnisslande handbroms?

Post by tom123456 »

Min handbroms gnisslar när jag drar i den, och då menar jag rejält. Kan man smörja den på något sätt, sliten?

// Tom
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by tom123456</i>
<br />Min handbroms gnisslar när jag drar i den, och då menar jag rejält. Kan man smörja den på något sätt, sliten?

// Tom
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">jo smörja kan du väl göra men ,bromsarna lär ju inte ta något efteråt.. dom är nog ekonomikörda (utslitna)
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

Är det i Handbroms handtaget eller i bromsarna som det gnislar?

Handtaget:smörja typ med nått som inte luktar skunk,kaske inte så gått med skunk lukt i coupe`n,eller du kanske har många wounderbaums i den?[:D]

Bromsarna:byt beläggen om det är skivor , annars är det ju bromsband.
om bilen är ny köpt så åk ut och bromsa jä*vlar så det sliter till sig,är det skivor så brukar dom andvändas för dåligt och därmed rosta.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

På en 19 är det väl trumnor om det inte är en 16V?? Så slit väck trumman där bak och smröj upp alla leder, och då samtidihgt ser du ju om backarna är slut är dom det så byter man...
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Ja en wonderbaums finnes, det är i själva handtaget, då kan jag bara vika undan mattan och olja lite?

* Min första bil ;)

// Tom
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

japp.ta nu ingen växellåds olja,wounderbaumen klarar inte av den lukten.[:D]
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Tackar ;)
reuten
Posts: 16
Joined: 19 Jan 2003, 20:10
Location: Sweden
Contact:

Post by reuten »

Min R19 har skivor runt om (RT), det är RN, (snikversionen) som har trummor.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Spiff</i>
<br />På en 19 är det väl trumnor om det inte är en 16V?? Så slit väck trumman där bak och smröj upp alla leder, och då samtidihgt ser du ju om backarna är slut är dom det så byter man...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Trodde all bilar som inte hade största motorn är snikisar men jag hade visst fel..

Har aldrig sett skivor bak på en 19, nämligen...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by reuten</i>
<br />Min R19 har skivor runt om (RT), det är RN, (snikversionen) som har trummor.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Spiff</i>
<br />På en 19 är det väl trumnor om det inte är en 16V?? Så slit väck trumman där bak och smröj upp alla leder, och då samtidihgt ser du ju om backarna är slut är dom det så byter man...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Post Reply