Jag har ett jätteproblem gällande Glykolen!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Jag har ett jätteproblem gällande Glykolen!

Post by vargen »

Jag köpte Glacelf auto supra av misstag.. nån som tror att den inte går lika bra som Cool Elf Supra, eller är det kanske samma? killen på Laitis påstod iaf att det var den där jag skulle ha.. och den var ju röd.. det enda som verkar skilja är Cool i namnet...

help?
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Har du kollat dessa tidigare trådar på forumet? Ta dig en titt där annars för där står en del om skillnaderna:

http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... PIC_ID=556

http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... PIC_ID=320

http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... PIC_ID=146
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

dom sa väl ingenting om mitt problem???

någon som har nåt förslag hur man ska göra för att få veta om det är rätt?
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Den enda skillnaden verkar vara att Coolelf är färdigblandad och det du köpt är koncentrerad glykol.

Läs själv:
http://www.lubrifiants.elf.com/cgi-bin/ ... =off&sub=1
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

sant, tackar.. letade efter en Elf-sajt men jag hamnade hos total.. borde ju förstått att det skulle va med lubrifiants å sånt..
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Tjena!
Excussez-moi att svaret dröjt lite.
Cool Elf Supra är som sagt färdigutspädd. Den är utspädd med demineraliserat avjoniserat vatten och klarar ner till -37 grader. Den kokar vid ca 115 grader.

Glacelf:en är koncentrat som man späder själv. Den ytterst viktiga skillnaden är att för att det ska bli "rätt" glykol --- måste den spädas med demineraliserat avjoniserat vatten! ---
Annars blir det som "vanligt" kylarvatten, dvs att värmepaket, kylare etc tar stryk enl. tidigare diskussioner.

Vet inte var man får tag på demineraliserat avjoniserat vatten, eller hur man gör det. Dålig på kemi... ;o)

Man kan späda Cool Elf Supra med koncentrerad Glacelf om man vill att glykolen ska tåla fler minusgrader än Cool Elfs "original" -37 resp fler plus grader än de ca +115 graderna.
Kanonbra tips t ex vid racing sommarbruk när Cool Elf spädd med koncentrerad Glacelf gör att glykolen kokar vid högre temp än de + ca 115 om den är ospädd.

Hoppas att inte svaret kom för sent. Lycka till!
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

du var inte snabb Renée, men jag såg mailet så du är förlåten.. hsh har jag redan fixat in demineraliserat avjoniserat vatten, å s***n vilken värme det blev... mums.. (kanske inte bara av det men)
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Pust! *lättnadens suck* Jamen, det är ju helt underbart! Då blev det helt rätt iaf! Skönt att du slipper frysa. Hur & var fick du tag på demineraliserat och avjoniserat vatten, kemisten?
Själv har jag f n inget problem med kyla. Sög termometer till 40,5 igår... [xx(]
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Nja, har ju jobbat på Amersham Bioscience.. som du hör på namnet så var det inte så svårt att få tag på "riktigt" vatten..

tror jag ska ta å skaffa mig en termometer inuti bilen oxå.. ACC'n blir man inte riktigt klok på..
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Hmmm... Det lät ju nästan alldeles för lätt! Ibland ska man ju ha tur också! [:)][^]
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

yes, men jag hade hellre haft en bror som e kung på å meka med renaulter som har en egen verkstad man kan pyssla i.. vill du byta mot en livstids förbrukning av avjoniserat vatten?
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Tror att man utan problem kan använda vattnet från en avfuktare!
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

No way att jag skulle byta bort Dennis... (*äckligt nöjd*) [;)][^]
Post Reply