Vattenläckage Renault Clio -00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
strande
Posts: 8
Joined: 24 Apr 2012, 12:50
Location: Nyköping

Vattenläckage Renault Clio -00

Post by strande »

Jag har som rubriken säger vattenläckage, och det läcker in massor, golvet på alla platser är dyngblöta och jag tycker det är mest vatten bak på passagerarsidan. De klassiska läckaget är antenn har jag hört. Finns det något mer eftersom att det är golvet som är dyngblött. Bilen är en Clio årsmodell 2000 utan AC.
Jonas Strandelin
Matte Patte
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2013, 09:50
Location: Varberg

Re: Vattenläckage Renault Clio -00

Post by Matte Patte »

Jag råkade ut för samma sak. Fick ösa bilen två gånger innan jag fick reda på vad det var. Hade vatten upp till dörrtrösklarna (det regnar mycket i England).

Det sitter ett dränagerör i gummi på "stuprännan" under motorhuven i brandväggen mot kupén. Detta blir fullt med skräp/klägg då det sitter någon form av backventilslösning som blir en ypperlig skräpfälla. När detta händer breddar "stuprännan" in i kupéventilationen och vatten rinner ner på golvet när det regnar.

Det är bara att ta bort gummiröret och spola rent eller tryck ut skräpet med lämpligt "verktyg".
Mattias Devlin
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Vattenläckage Renault Clio -00

Post by Göte J »

Hängränna och stuprör heter det enligt vad en plåtslagare på pekade för mig!
Ursäkta "Besserwissrandet".
// Göte J
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vattenläckage Renault Clio -00

Post by Stymie »

Göte J wrote:Hängränna och stuprör heter det enligt vad en plåtslagare på pekade för mig!
Ursäkta "Besserwissrandet".
// Göte J
:D

Här brukar vi kalla det för "torkardiket" 8)

Kanske borde kallas torpeddiket? :P
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
okim78
Posts: 28
Joined: 22 Oct 2012, 18:57
Location: Uddevalla

Re: Vattenläckage Renault Clio -00

Post by okim78 »

som ovan testa o spola ur vattenavrinningen till regnvattnet...
ett anat roligt fenomen som kan uppstå är gummitätningen till kabelgenomröringen i torpedväggen kolla så den inte torkat... då håller den inte tätt ..
har hänt mig... visserligen en äldre Clio men nedå
joakim salhammar //
Megane 1,4 -00
Espace 2,2DCI 2002 The race
Post Reply