Twingo -94 rycker/går ojämnt vid låga varv och varm motor.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Danielsson
Posts: 6
Joined: 07 Oct 2012, 15:41
Location: Luleå

Twingo -94 rycker/går ojämnt vid låga varv och varm motor.

Post by Danielsson »

Hej hej!

Har lite problem med en Twingo 1994. Det är en 1.2l c3g-700 motor som gått 20 000 mil.

Den börjar rycka och gå väldigt ojämnt vid låga varvtal när den blir varm/när man kört en stund. Sitter ju ingen tempmätare så jag vet inte riktigt om motorn faktiskt är uppe i arbetstemp men det kommer fram efter att man kört en kort bit.

Stiften var väldigt svarta och sotiga när jag tog ut och kollade dom.

Bilen har körts runt 100 mil med lite för mycket motorolja i sig (fräsch olja), varav 80-90 av dessa gick hur fint som helst (Först långkörning på drygt 60 mil, resten stadskörning på 0,5-10km vardera). Anar att denna missen kan ha skadat något.

Har nu bytt olja (nu är det rätt mängd) och bytt till nya stift. Kört några km men stiften har ännu inte fått någon färg så jag återkommer med resultat där. Problemet kvarstår iallafall.

Den går toppen i början som sagt (när motorn är kall). Jag tycker också att kylarvattnet försvinner ovanligt fort, men jag kan inte se någon pöl under bilen. Luftfiltret såg okej ut vad jag kunde se.

Visst sitter det inte OBD i dessa första generations twingos, kan inte se någon kontakt i säkringsboxen?

Jag ska spela in en filmsnutt så ni får höra hur det låter, återkommer med det ikväll förhoppningsvis.

Vad bör jag kolla härnäst?

Tack på förhand!
Anton Danielsson
Post Reply