CO2500, R21

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

CO2500, R21

Post by DTanner »

Ok, så följetången om min R21:a fortsätter. Motorn är alltså en J7T754, 2,2l insprutning, katalysator.

Besiktning idag gav nedslag på handbroms (se annan tråd) och CO-värdet vid förhöjd tomgång.

Tabellen ser ut enligt nedan:
CO 0,2 (0,5)
CO2500 0,6 (0,3)
HC 040 (100)
LAMBDA 1.01 (0.97-1.03)

Som syns är de övriga värdena inte anmärkningsvärt dåliga. Avgassystemet är bytt efter katt för 200 mil sedan. Grenrörspackning och packningen mellan grenrör och främre rör också bytt då. Allt tätt och fint. Dessutom byttes olja, filter, luftfilter och kamrem samt topplock och kolvar avsotades hyffsat och ventiler slipades in.
Jag varmkörde ordentligt innan, men var tvungen att ha motorn avslagen i ca. 10 minuter innan besiktningen.
Katalysatorn är troligen original och bilen har nu gått 17600mil.

Besiktningsmannen (Södertälje-Bårsta) var riktigt otrevlig och gjorde dessutom inte direkt någon ansträngning att varva motorn för att få den lite varmare. Han klarade inte heller av att slå på halvljuset..

10000-kronorsfrågan är ju förståss: Vad är fel? :)
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: CO2500, R21

Post by Dennis »

Du kan mäta tempen före och efter katten med en ir termometer, katten skall öka temeraturen på avgaserna med ca 50 grader om den är ok.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: CO2500, R21

Post by DTanner »

Har inte gått till grunden med problemet då jag lämnat IR-termometern i sommarstugan. Varmkörde ordentligt före besiktningen och tankade dessutom 20l E85 i halv tank. Gick bra denna gång, CO2500 hamnade på 0,1 istället, och CO på 0.
Nu blir det avställning för vintern i varmgarage.

Kanske är det kissen som börjar bli dålig, inte så konstigt kanske efter snart 18000mil. Eller kanske tändspolen som överhettar på varma dagar och dödar bilen. Sista jag kommer kontrollera är ventilspelet som jag justerade när jag bytte toppackning. Kanske gjorde jag någon miss på någon ventil.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Post Reply