Avdragare spindelbult Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Avdragare spindelbult Laguna

Post by Göte J »

Har någon av er en avdragre för spindelbulten på en Laguna -98. I Haynes kallas den Renault T.av 1261. Med den kan man ta dän kulbulten med bärarmen på plats i bilen. Jag bytte på höger sida för ett år sedan och skruvade då bort bärarmen och pressade i en verkstadspress men jag drar mig för att göra samma sak på vänster sida eftersom muttern skar och jag fick borra och dona för att få väck bakre bulten. Kanske var jag inte tillräckligt frikostig med rostlösningsmedel men jävligt var det!
Så skulle det vara någon av er som har en sådan och kan låna ut den mot skälig ersättning vore jag ytterst tacksam.
// Göte J
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Avdragare spindelbult Laguna

Post by Göte J »

Jag tänkte bara tala om hur jag löste det hela.
Eftersom jag inte hade lust att skruva dän hela undere bärarmen, tillverkade jag en egen ambulerande "verkstadspress" av en 2tons domkraft och gängad M10-stång somt mothåll av ekträ (Man tager vad man haver, sa Kajsa Varg,redan på 1700-talet). Med den verkstadspressen och lämliga rörmuffar satte jag press på spindelbulten som naturligtvis inte lossnade! Dock gav den med sig när jag dessutom tog en liten slägghammare och dorn och smällde till.
Den nya spindelleden pessades dit på samma sätt men med andra rörmuffar och utan slägga.
// Göte J
Post Reply