Usel kupévärme i Clio -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Herman
Posts: 35
Joined: 23 Aug 2010, 09:00
Location: Tranås

Usel kupévärme i Clio -99

Post by Herman »

Tycker det är usel värme man får i kupén vintertid. Kan man trimma upp systemet lite, byta termostat eller nåt?
Tomas Andersson

Clio 1,4 -99
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Usel kupévärme i Clio -99

Post by Dennis »

Kylvätske service är säkert nonchalerad! Byte termostat och kylvätska samt kontrollera att värmespjällets ändlägen är rätt. Dessutom måste det komma in luft också, så byt kupéfilter.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Herman
Posts: 35
Joined: 23 Aug 2010, 09:00
Location: Tranås

Re: Usel kupévärme i Clio -99

Post by Herman »

Dennis wrote:Kylvätske service är säkert nonchalerad! Byte termostat och kylvätska samt kontrollera att värmespjällets ändlägen är rätt. Dessutom måste det komma in luft också, så byt kupéfilter.

Tack för tips. :)

Kylvätskan byttes för ett år sen i samband med kamremsbyte, likaså kupéfilter (om de nu inte har fuskat)

Kanske borde man byta termostat. En på jobbet föreslog att jag skulle sätta en pappskiva framför kylaren, kan det påverka så mycket?
Tomas Andersson

Clio 1,4 -99
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Usel kupévärme i Clio -99

Post by Dennis »

Herman wrote:
Dennis wrote:Kylvätske service är säkert nonchalerad! Byte termostat och kylvätska samt kontrollera att värmespjällets ändlägen är rätt. Dessutom måste det komma in luft också, så byt kupéfilter.

Tack för tips. :)

Kylvätskan byttes för ett år sen
Och tidigare då? Är behållaren klaroch ren i plasten? Är den skitig så är värmepaketet minst lika skitigt innuti och då värmeväxlar det dåligt.
Rätt sorts kylvätska är lika viktigt som rätt sorts olja!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Herman
Posts: 35
Joined: 23 Aug 2010, 09:00
Location: Tranås

Re: Usel kupévärme i Clio -99

Post by Herman »

Bilen är ju servad enligt schema så vi får väl lita på att de har skött vad de ska. Behållaren ser klar och fin ut och rätt sorts kylvätska har används.

Jag ska ta ett snack med volvo om de kan kolla värmespjällets ändläge och om termostaten ska bytas.

Är det stor operation att byta termostat?
Tomas Andersson

Clio 1,4 -99
Post Reply