Bilen startar vid vridning av nyckeln men stängs av direkt?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Topgear
Posts: 1
Joined: 03 Dec 2012, 08:50
Location: helsingborg

Bilen startar vid vridning av nyckeln men stängs av direkt?

Post by Topgear »

Hej.

Min sambo köpte 1996 en Renault Clio -00 begagnad av en säljare som endast hade en nyckel till bilen. Den senaste tiden har bilen stått stilla under längre tid pga sambon valt kommunaltrafiken. Bilen har varit svår startad under perioder men enda gett efter till slut. Har fått leka med nyckeln i tändningen för att startspärr lampan i instrumentpanelen skall slockna. Inför en försäljning av bilen har vi bytt batteri, tändstift, båda drivknutarna fram. Efter att bilen gått igenom besiktningen och stått stilla i tre veckor har den inte gått att starta alls.

Vi blev rekommenderades att köpa tändspolarna och någon sladd som skulle sitta på vänster sida mellan motor och växellådan. Tändspolarna gjorde ingen skillnad men den här sladden fick liv i bilen. Tydligen är det något känt fel på dessa nycklar som har att göra med någon magnesium platta i nyckeln.

Problemet nu är att bilen verkligen startar när man vrider om nyckeln men stänger ner så fort man släpper nyckeln. Lokal verkstad konstaterar att det ej är något elektriskt fel. Fjärrlåset fungerar hur bra som helst.

Förslag på var felet kan vara?

Vad är nästa steg?
• Koda om den enda nyckel
• Köpa en nu och koda om

Hur vet man att felet sitter i nyckeln och inte i tändningen?
• Är 1500kr mycket för en ny kodad nyckel?

Tacksam för alla svar.
Ahlgrens bilar
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Bilen startar vid vridning av nyckeln men stängs av dire

Post by Dennis »

Topgear wrote:Hej.

Min sambo köpte 1996 en Renault Clio -00 begagnad av en säljare
Hon fick ett väldigt tidigt exemplar :lol: :lol: dessutom beg. :mrgreen:
Byt tändlås eller kontaktplatta i tändlåset om du är lite händig.

Sitter det tändlås på era bilar? "Ahlgrens bilar"
Byt till namn i signaturen om du räknar med att få hjälp i fortsättningen :!:
Allt enl. detta forums regel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Bilen startar vid vridning av nyckeln men stängs av dire

Post by Starbright »

Hej!

Du skrev att bilen gick normalt efter besiktningen fram tills ni lät den stå i 3 veckor.
Då startade den inte alls. Jag antar att startspärrlampan bara lös med fast sken eller?

Då böt du ut "sladden" mellan motor och växellåda, är det Jordflätan du menar då?
Orsaken jag undrar är att om jordflätan varit dålig och inte givit ngn jord till motorn och därmed även styrenheten så finns det risk att Styrenheten har tappat minnet.
Detta är lite halvspån från mig, men har varit med om liknande förrut.

När sedan jordflätan böts så fick bilen helt plötsligt jord igen och saker och ting började fungera. Men styrenheten tappade sina sparade inlärningar och gör därmed att bilen inte hålls igång vid start.

1. Lyser ngn lampa när du försöker starta?
2. Slocknar startspärrslampan som den skall .. dvs tänds vid tändningspåslag och sedan slocknar efter 2-3 sekunder?

Tycker absolut att du skall ta bilen till ngn med clipdator som kan lära tillbaka inställningarna i styrenheten. Evt kanske även nyckelkoden måste läras in igen.
Känner du ingen med sådan, ja då är Renaultvrkstad det som gäller.
Johnny Söderström
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Bilen startar vid vridning av nyckeln men stängs av dire

Post by john »

kan ju börja med namn ort på inläggen också
John Ignell Enviken
Post Reply