Tickande ljud vid gaspådrag ??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tjattlas
Posts: 21
Joined: 27 Mar 2012, 11:26
Location: Göteborg

Tickande ljud vid gaspådrag ??

Post by Tjattlas »

Hej,

Nu när det har smällt till med kylan så hör jag ett tydligt tickande ljud i motorn vid gaspådrag...tomgång är det tyst samt när jag släpper gasen när man kör.Det är tydligast på tvåan o treans växel i lägre farter.

Ljudet kommer framifrån sett på vänster sida i motorn

Bilen är en Megane 1.6 16v-02

Tacksam för tips/förslag på vad detta kan vara.

Mvh

Peter.
Peter Andersson
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Tickande ljud vid gaspådrag ??

Post by Lalo59 »

Hej.

Jag har samma ljud som du beskriver.

Läser man vid de olika rekomendationerna för just min renault så ska Lambasonden bytas å det snarast för min del.

Rekomenderad livslängd för LS högst 160000.

Lycka till.

Mvh:LG
Tjattlas wrote:Hej,

Nu när det har smällt till med kylan så hör jag ett tydligt tickande ljud i motorn vid gaspådrag...tomgång är det tyst samt när jag släpper gasen när man kör.Det är tydligast på tvåan o treans växel i lägre farter.

Ljudet kommer framifrån sett på vänster sida i motorn

Bilen är en Megane 1.6 16v-02

Tacksam för tips/förslag på vad detta kan vara.

Mvh

Peter.
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Tickande ljud vid gaspådrag ??

Post by Starbright »

Förstår inte vad du pratar om LG.

Vad jag vet finns inget rekomenderat milintervall för byte av lambdasensor. Man byter om den går sönder. Tror inte det har ngt med Peters problem heller.

Tror du inte att det skulle kunna vara en dålig inre drivaxelknut du hör?
Vid acceleration så hörs det ett tydligt knackande? Bilen har ju mest kraft/drivning frammåt på just 2:an och 3:an och där hörs det tydligast.

Kan ju bara gissa då jag inte hört ljudet i vekligheten. men det är iaf vad jag skulle gissa på, på din beskrivning.
Johnny Söderström
Tjattlas
Posts: 21
Joined: 27 Mar 2012, 11:26
Location: Göteborg

Re: Tickande ljud vid gaspådrag ??

Post by Tjattlas »

Starbright wrote:Förstår inte vad du pratar om LG.

Vad jag vet finns inget rekomenderat milintervall för byte av lambdasensor. Man byter om den går sönder. Tror inte det har ngt med Peters problem heller.

Tror du inte att det skulle kunna vara en dålig inre drivaxelknut du hör?
Vid acceleration så hörs det ett tydligt knackande? Bilen har ju mest kraft/drivning frammåt på just 2:an och 3:an och där hörs det tydligast.

Kan ju bara gissa då jag inte hört ljudet i vekligheten. men det är iaf vad jag skulle gissa på, på din beskrivning.

Hej igen,

Jag upplever det mer som ett tickande ljud...inget knackande/klonkande ljud så att säga.Ganska nybes är kärran med UA....inget på panelen som lyser,allt verkar normalt men det är just "tickandet" som låter.

Mvh

Peter.
Peter Andersson
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Tickande ljud vid gaspådrag ??

Post by Lalo59 »

Hejsan.

När jag stänger av radion i bilen och innemiljön i bilen är inte är påverkad så hörs det tydligt ett tickande som är väldigt snabbt 2 till 3 tickningar per sekund.

När jag släpper gasen så upphör detta tickande.

Vid minsta lilla gaspådrag oftast på 3 , 4 , och 5 växel så låter det.

När jag svänger så låter det då oxå om jag gasar på s.a.s

Detta tickande är i.o.f.s inte av så hög volym men det tickar.

Min misstanke var då att det kunde vara Lamban som indikerar att den håller på att krackelera???

Har märkt även att bensinförbrukningen är något förhöjd då jag för logistik i min bränslebok.

Kan någon känna igen sig i detta?

Mvh:LG


Hej igen,

Jag upplever det mer som ett tickande ljud...inget knackande/klonkande ljud så att säga.Ganska nybes är kärran med UA....inget på panelen som lyser,allt verkar normalt men det är just "tickandet" som låter.

Mvh

Peter.[/quote]
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Magna-Flash
Posts: 7
Joined: 07 Nov 2012, 16:09
Location: Sundsvall

Re: Tickande ljud vid gaspådrag ??

Post by Magna-Flash »

Hade förut en Citroen C5 med samma symptom - ett tickande nånstans bakom torpedväggen, och bara vid kallt väder (antar att det är så för er också, eftersom ni stött på tickandet nu när det blivit kallt :wink: )

Det jag fick förklarat för mig på verkstan var att det var helt normalt - hade nåt med att nån ledning till kolkanistern (eller nåt) låg olämpligt till (=dåligt ljudisolerad) och att det SKA ticka! Synd bara att fransoserna inte tänkt på att man inte vill HÖRA det...

Kan alltså vara fullt normalt! :?
Magnus Igelström
User avatar
Caspar
Posts: 45
Joined: 29 Jan 2011, 23:43

Re: Tickande ljud vid gaspådrag ??

Post by Caspar »

Lustigt, halkade in på denna tråd och upplever exakt samma sak på min Megane -03 16v 1.6.

Hade aldrig något liknande på min Megane 1.4, men kom i.o.m. att jag bytte upp mig till 1.6.

Jag hällde i en oljetillsats som jag nu i efterhand insåg att det egentligen inte är tal om, eftersom ljudet är konstant och aldrig ökar i tempo i samband med gaspådrag. Svårt det här att beskriva mystiska franksproblem :mrgreen:

Ljudet hörs när man kör sakta på 2:an och 3:an och vid gaspådrag, motorbromsar man eller rullar på tomgång försvinner det.

Magna-Flash - stämmer, köpte bilen i oktober då var det ljummet ute inte ett ljud. Det kom nu när det blev kallt!!!!!
Caspar Kähäri
Karlstad
Meganefreak
Aria
Posts: 1
Joined: 12 Jan 2014, 16:36
Location: Stockholm

Re: Tickande ljud vid gaspådrag ??

Post by Aria »

Vad lustigt. Körde precis in bilen i garaget och lade märke till ett tickande ljud från motorn vid gaspådrag. Googlade runt och hittade denna tråd. Mitt ljud verkar komm från vattenpumpsregionen, höger sida från kupen sett. Jag har en Renault Megane sport tourer 1,6 -06. Ingen som lyckats hitta en lösning på mysteriet?
Roger Lindholm
User avatar
joppe12
Posts: 4
Joined: 10 Aug 2013, 15:21
Location: Tyresö

Re: Tickande ljud vid gaspådrag ??

Post by joppe12 »

Aria wrote:Vad lustigt. Körde precis in bilen i garaget och lade märke till ett tickande ljud från motorn vid gaspådrag. Googlade runt och hittade denna tråd. Mitt ljud verkar komm från vattenpumpsregionen, höger sida från kupen sett. Jag har en Renault Megane sport tourer 1,6 -06. Ingen som lyckats hitta en lösning på mysteriet?
Med största sannolikhet VVT-drevet som börjar bli slitet.

Jag har haft detta missljud i snart ett halvår och testat både med Elf Evolution SXR 5W-30 och OK/Q8 helsyntet 5W-40 men med samma resultat.

Min bil har gått 14000 mil och tyvärr byttes kamrem m.m. vid 12000mil så det känns lite bortkastade pengar.

Jag har även ett lite vasst metalliskt ljud då jag drar på kraftigt sedan jag bytte till ELF oljan, så troligen är den tunnare än den som var i tidigare.

Blir nog bara att bita i det sura äpplet och punga ut med 6-10000:- för VVT-drev, kamrem, spännare, rulle, vattenpump.... :cry:

Lycka till
Lev väl
Jonny Sahlén
----------------------
Megane II CC 2004
Post Reply