Laguna -99 Livsfarlig vinterbil???

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hall112
Posts: 5
Joined: 11 Aug 2012, 12:25
Location: Boxholm

Laguna -99 Livsfarlig vinterbil???

Post by hall112 »

Har en laguna 1.8 16v -99.. Blev en otäck resa på E4:an nu i sön o isen.. Bilen släpper helt plötsligt i bakvagnen och man känner att den börjar kränga i sidled trots en hastighet på ca 80-85km/h och med i princip nya dubbade vinterdäck. samt en ganska så bra last där bak.

Detta hände ca 8-10ggr innan jag gav upp o åkte av E4:an för att ta småvägar hem. Pratade med en kompis som också hafft en laguna o han sa att han var livrädd när det var halt då hans bil hade samma beteende.

Ska det verkligen vara så här?? Bakaxeln är bytt till en beg från skroten med ca 10000mil på nacken, fina bussningar i den. Nya dämpare o bromsar sitter det bak på bilen..

Har flera detta problem? Funderar starkt på att sälja bilen o köpa något som man känner sig säker i.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Laguna -99 Livsfarlig vinterbil???

Post by Dennis »

Har aldrig hört talas om det! inte ens med sommardäck.
Det är en fysikalisk omöjlighet att bakändan ska kunna sladda iväg på en framhjulsdriven bil när man kör rakt fram. Bakvagnskast måste provoceras fram genom ett gassläpp kombinerat med kraftig ratt rörelse, då tar den levande energin av massan i bakändan av bilen över och vill fortsätta i tangentens riktning.

Sätt in namn och ort i dina inlägg annars tages dina inlägg bort!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
R17TSi
Posts: 61
Joined: 05 Mar 2004, 21:15
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Laguna -99 Livsfarlig vinterbil???

Post by R17TSi »

Håller med Dennis att ett bakvagnskast måste provoceras fram, det kan också ske omedvetet.

Tvivlar inte på att du fick sladd. Säger du att du fick sladd så har du säkert fått det.
Svar på din fråga: Nej det skall verkligen inte vara så!

Har själv aldrig fått bakvagnssladd med någon Renault. Förutom med Renault R15/R17 som har en svängande bakaxel för att kompensera understyrningen. Men då har jag varit tvungen att provocera fram sladden.

Du skriver att bakaxeln var bytad, varför? Hur långt hade den gamla suttit på?
Sitter den som den ska?
Hur långt har dämparna suttit på? Fabrikat och typ?

Vilken fälg använder du? Orginal plåt/alu-fälg eller tillbehörsfälg, mått och inpressningsdjup (s.k. ET-mått)
Vilka däck använder du? Dimension, fabrikat, profil, tillverkningsvecka och mönsterdjup?
Vilket var det aktuella lufttrycket i däcket?
Och ungefär hur mycket last i kg?

Vilka var de rådande vägförhållanden? Temp, ev nederbörd eller snödjup, hög mittsträng.

Hur står det till med framvagnsinställningen? En kraftigare toe-in kan göra att bilen vill "söka spår", det medför att bilen känns vinglig (ungf. som en V70 gör) man kompenserar då detta med rattrörelser som, skulle jag kanske kunna tänka mig, kan provocera fram sladd.

Jag är övertygad att det var något annat än RENAULT LAGUNA som var anledningen till ditt sladdande.
Joakim Persson

Image
ordförande
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Laguna -99 Livsfarlig vinterbil???

Post by Dennis »

R17TSi wrote: ...skrev en massa....
Kan vara ett forumvirus då författaren EJ HAR NAMN OCH ORT PÅ INLÄGGET!!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply