Vindrutetorkare fungerar inte. Renault 5 -86

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pantsoff
Posts: 10
Joined: 30 Sep 2012, 17:48
Location: Umeå

Vindrutetorkare fungerar inte. Renault 5 -86

Post by Pantsoff »

Halloj!

Idag när jag skulle kliva ut ur bilen råkade jag trycka igång vindrutetorkarna med knäet. Dessa var självklart fastfrusna, motorn gick igång och flyttade ena torkaren för långt ner så den hamnade på motorhuven. När jag sen försökte starta dem igen så gick det inte.

Det jag har testat är att kolla volten inne vid själv spaken, de enda utslag jag fick var på 0,01v på 2 eller 3 ställen. Jag har även kollat volten in till själva motorn, där får jag 12v konstant på röd kabel. Får ingen annan volt i de resterande kablarna när jag ändrar läge på spaken inne i bilen.

Motorn har jag provkört ifrån batteriet och den fungerar! Jag har även försökt rengöra inuti spaken, där såg det ut som det hade varit en oxidation (?) var alldeles vitt på en utav stiften.
Vad kan felet vara? Kan det vara spaken till torkarna som gått sönder när mitt knä motvilligt knäppte igång dem? Eller är det något kabelbrott?
Kanske det kan vara något relä?

Första bilen jag har och första gången jag tacklas med det här problemet.

Tacksam för svar!

Mvh Andreas!
Andreas Wallgren
harryperonius
Posts: 1
Joined: 08 Jan 2013, 20:08
Location: Sollentuna

Re: Vindrutetorkare fungerar inte. Renault 5 -86

Post by harryperonius »

Samma hände för mej idag. Köpte bilen igår. Har du hittat lösningen till problemet. Tacksam för svar.
Harry Peronius
Pantsoff
Posts: 10
Joined: 30 Sep 2012, 17:48
Location: Umeå

Re: Vindrutetorkare fungerar inte. Renault 5 -86

Post by Pantsoff »

harryperonius wrote:Samma hände för mej idag. Köpte bilen igår. Har du hittat lösningen till problemet. Tacksam för svar.
Tjena, längesedan man tittade förbi här nu. Nej jag fick inte till det. Provade med en ny spak men samma problem kvarstod. Så jag kopplade en vippströmbrytare till batteriet, sedan vidare till torkarmotorn... Inte det roligaste kanske, men fick iaf fungerande vindrutetorkare.
Andreas Wallgren
Post Reply