Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Tony »

Mister X wrote: Nu blir det nästa problemlösning om han fortsätter tråden för att se om det är kabel fel!
Jag gissar på strömbrytaren,knappen,vad är oddsen, någon?
om du har gjort som vi säger så är oddsen för att det är knappen = 0, zero, nada osv, knappen kortsluter dom 2 kablarna som går till knappen om du gjort det och det inte funkar,och sen funkar det efter du har öppnat luckan,så säger det mig att det till 1000000000000000000000000000000% borde vara ett kabelproblem och då vid gångjärnen till luckan.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Tony wrote:
Mister X wrote: Nu blir det nästa problemlösning om han fortsätter tråden för att se om det är kabel fel!
Jag gissar på strömbrytaren,knappen,vad är oddsen, någon?
om du har gjort som vi säger så är oddsen för att det är knappen = 0, zero, nada osv, knappen kortsluter dom 2 kablarna som går till knappen om du gjort det och det inte funkar,och sen funkar det efter du har öppnat luckan,så säger det mig att det till 1000000000000000000000000000000% borde vara ett kabelproblem och då vid gångjärnen till luckan.


-> Mister X , Har, precis som Tony skriver, att kortsluta knappen så den är det tydligen inte.

-> Tony , jag har pillat loss "gummisnabeln" som skyddar kablarna i överkant, där fanns ett helt gäng kablar, men inget var trasig vad jag kunde se. När jag pillade loss "gummisnabeln" i nederkant var alla kablar tejpade. Kan man få bort hela snabeln från kablarna utan att förstöra den, eller kräver det en demolering av hela luckan?
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Starbright »

"strumpan" går ej att ta bort helt tyvärr. Bara om du kapar ledningsmattan och det vill man inte göra i onödan.

Har du kontrollerat alla kablar, framför allt dem tunna, genom att dra i dem?
Om kabeln har börjat oxidera invändigt så kommer den garanterta gå av om du drar lite i den.

visar det sig att, trots du drar i alla kablar men ingen är utav/går av så börjar det bli lite avancerat detta.

Då kommer du behöva ett kopplingsschema som talar om vilken kabel som går till UCH som styr just upplåsningssignalen till låset. Eftersom det är just en jordsignal så kan du inte mäta detta heller. Iom att du provat med att bygla kontakten och inget händer.

Om ledningsmattan verkar ok så gör så här...

1. Ta bort bakluckans panel ( om du inte redan gjort det nu när luckan är öppen).
2. Lossa kontakten till bakluckans lås.
3. Mät i kontakten efter en signal samtidigt som du byglar öppningsknappens kontakt.

Kolla alla stift.
Detta kan innebära att du behöver ngn som hjälper dig med att mäta.
allra bästa är om du använder en testmejsel så du ser om signal kommer, eftersom det är en kort signal bara.

får du inte utslag ngnstans så kommer heller inte låset att fungera. då får du börja leta fel på ledningsmattan frammåt i bilen mot UCH:n

Får du däremot utslag men låset inte svarar ja då kan/är nog låset deffekt.

Lycka till nu!
Johnny Söderström
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Starbright
Jag tycker mig ha kollat alla stift flera gånger nu, men jag kan inte hitta ström alls. Kanske min mätapparatur som är dålig , testmejsel vet jag knappt vad det är, men jag ska nog köpa en sådan :)
Det jag märkte när jag kopplat ur kontakten till låskistan var att jag inte kunde låsa bilen med, den "slog ifrån" som när dörren är öppen. Likaså , när bakluckan är öppen går den inte att låsa med dosan - alltså, bilen blinkar bara en gång, istf två som när den är stängd. Kan detta vara en ledtråd till något?

Martin
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Starbright »

Nja att bilen bara blinkar en gång istället för 2 beror nog på att UCh skickar öppningskommando dirrekt du tryckt på knappen eftersom den tror att luckan är öppen.

Bilen skall blinka 2 ggr vid låsning och 1 gång vid upplåsning.
Är exempelvis huven öppen så kommer inte bilen blinka alls vid låsning , men 1 gång vid upplåsning

Bakluckans lås har, som du vet, elektrisk låsmotor, det har inte huven, därför blir det samma symptom som när du försöker låsa bilen när en dörr är öppen.

ok.. som jag sa tidigare.. du behöver verkligen ett kopplingsschema för att kunna felsöka vidare.

Dock verkar det ju som att du konstaterat att det inte kommer ngn öppningssignal till låset.
Nämen dra mig baklänges och backa mig till Flen! DET FUNGERADE! Nu gäller det bara att hitta felet! luckan gick att öppna EN gång med knappen, gissar på glapp någonstans/ kabelbrott. Återkommer efter felsökning!
Detta du skriver stör mig en aning. Om den nu fungerar att öppna en gång efter du öppnat luckan manuellt, så har ju isf kretsen för öppningsfunktionen faktiskt varit hel en kort stund.
därför MÅSTE det bero på att en kabel är dålig. Provat att hålla luckan i olika lägen samtidigt som du trycker på öppningsknappen? ruska i ledningsmattan etc.

skulle vara så mycket enklare om man själv bara kunde få göra dem vanliga mätningarna / kontrollerna, då hade man snabbare kunnat lösa detta problem. nu är ju det lite problematiskt..
Johnny Söderström
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Nu har jag införskaffat en testmejsel, dock skulle denna jordas (vet inte ifall alla är så?) och det gjorde jag rätt mot plåten medelst en krokodilklämma (rätta mig gärna ifall detta blir fel då jag är novis på området). Jag kortslöt öppningsknappen och mätte på de fyra stiften som går till låskistan, fick inget utslag någon stans.

Jag provade med knappen kortsluten, kistan på plats och låst (!) att sakta dra upp och ner bakluckan och rucka på "snabeln" med kablarna i, och inget hände. Däremot så såg jag att när luckan är öppen och upplåst så lyser "dörrvarningslampan" på instrumentbrädan, har jag luckan öppen och låser låskistan så slocknar "lampan". Det måste väl vara ett litet gott tecken i alla fall?

Men, nu vet jag inte alls vart jag ska gå vidare, eller hur. Att felsöka UHC/UCH eller vad det nu var du skrev låter alldeles för tekniskt för mig. Blir väl att lämna in på verkstad och säga vad jag gjort själv så får de ta över därifrån ifall inte någon här kan dra en slutsats. Bil-el är långt ifrån min nich (religionsforskning är min grej) så ni får gärna förklara så min sexårige son skulle klara av det ;)

Tack för all hjälp såhär långt!
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by hkc616 »

Tänk på att testmejseln måste jordas mot en karrosdetalj som är olackerad samt bultad i karossen för att den ska funka.

/Fredrik
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

hkc616 wrote:Tänk på att testmejseln måste jordas mot en karrosdetalj som är olackerad samt bultad i karossen för att den ska funka.

/Fredrik

Oj vad jag skrattar åt mig själv just nu. Just det visste jag ju, men det gjorde jag ju såklart inte. Nej, jag ska inte hålla på med el - what so ever. :) Tack!!
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Kom precis att tänka på att någon / några månader innan låset gav upp började det kärva, och då med att när jag öppnade bakluckan så kunde låset stanna i "öppet läge" det låste alltså inte när man stängde luckan, eller "nöp till" eller hur man ska förklara, så att när jag fällde ner luckan så stängdes den inte utan det var bara att dra i den igen så for den upp. Samband?
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Dennis »

Kan ju inte kärva! Du har ju ingen mekanisk låsfunktion i den låskistan.
Man bryter bara manövern till elknappen på bakluckan.
Mät de usla kablarna! Hur svårt kan det vara, eller lämna bort :idea:
3 sidor om tre kablar :shock:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Så, nu är det löst. Efter Dennis givande svar att låset inte kunde kärva, och jag tydligen inte hittade något ställe som gav jord till min testmejsel (japp, jag skrattar också åt det) så skar jag upp "genomföringssnabeln" för att kika på kablarna. Och vet ni vad? Inte en endaste kabel var av. Inget brott, alla var fina och hela.
Arg som faen över det åkte jag idag till bildemonteringen och frågade om jag fick prova en låskista som passar, och visst fick jag det. Killen på bildemonteringen var mycket hjälpsam och bytte till och med kistan. Och vet ni vad? Då fungerar det. Vi satte tillbaka den gamla - stendött. Den "nya" (bättre begagnade?) fungerar. Jag köper den, 400kr, och har en fungerade baklucka, sönderskuren genomföring, ny låsknapp, många arga timmar, och tre sidor som praktiskt taget säger att låskistan inte kan fela, att det är ett elfel.
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by fuzzion »

Tänkte att jag skulle skriva att du skulle prova att byta ut låskistan men det verkade redan avfärdat tidigare i tråden så jag skrev aldrig något.
Har själv fått den utbytt på min Mégane II.

Bra att det är löst nu i alla fall :)
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Dennis »

Det är en solenoid i låskistan för öppning. INGET lås, det sköts med att man bryter strömmen till knappen.
Och du har hela tiden skrivit att den inte låst upp.
Bra att det löste sig för dig iaf. Nää jag har aldrig behövt byta en sådan låskista, men ngn måste ju vara först med felet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply