Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Som rubriken lyder. När jag låser / låserupp så tycker jag inte att det låter som om bagageluckans lås rör sig. Det fungerade förut idag, och jag har svårt att tro att det frusit ihop. När jag trycker på knappen för att öppna luckan utanpå så händer absolut inget alls.

Hur öppnar jag den innifrån för att se om den frusit? kan man ta bort "gummit" utanpå knappen för att se ifall själva knappen gett upp?

Jag har bankat och kört med kupévärmare, inget tycks hjälpa hittils.
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Starbright »

Hej Martin!

Om du kryper in i baksätet och tittar där själva låset sitter på bakluckan så ser man som en liten skåra med en skyddande plastläpp. Under den sitter det som en plastarm. Om du tar en mejsel och drar den armen åt sidan så kommer luckan öppnas.

jag är nästan säker på att din tryckknapp har tagit in vatten och oxiderat.
När du fått upp luckan kollar du detta enkelt med en lös kabelsnutt som du helt enkelt byglar tryckknappens kontakt med.
Klickar det i låset då så är knappen trasig.
klickar det INTE då, så får du nog börja leta kabelbrott.
Johnny Söderström
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Tack för tipsen! Jag ska kolla detta när frugan kommer hem och kan hålla koll på bångstyriga ungar!

Antar att byta den knappen är ett jobb för en verkstad? Kan man komma runt detta på något sätt då jag använder bilen i jobbet och bagageluckan far upp och ner i en flygande fläng? Antar att varenda mek har stängt fram till vecka 2.
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Jag tror inte att det ser ut så som du tror? eller menar du själva hålet ovanför "låset"?


Dessutom, vart ska jag "bygla tryckknappens kontakter"? Vart sitter de, alltså? Eller det kanske syns om man ställer sig och glor?

Bilden visar nedre delen av insidan av bagageluckan, samt själva "låset" som det ser ut innifrån.
Image
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Kan ju tillägga att jag har varit där och bökat och känt, men inte hittat något att dra i, eller skjuta på, som gjort att luckan går upp :(
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Tony »

tryckknappen är den du trycker på när du skall öppna, peta ut knappen och kortslut kontakterna som sitter på den.. funkar det så är det knappen som är trasig.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Tony wrote:tryckknappen är den du trycker på när du skall öppna, peta ut knappen och kortslut kontakterna som sitter på den.. funkar det så är det knappen som är trasig.
Den hade jag också räknat ut ;) Men, jag har inte tittat på den, men kännt, och det känns som om det är en rätt lång gummilist som täcker knappen. Är detta något som går att dra bort och sedan sätta tillbaka, eller hur fungerar det?
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Tony »

Northrol wrote:
Tony wrote:tryckknappen är den du trycker på när du skall öppna, peta ut knappen och kortslut kontakterna som sitter på den.. funkar det så är det knappen som är trasig.
Den hade jag också räknat ut ;) Men, jag har inte tittat på den, men kännt, och det känns som om det är en rätt lång gummilist som täcker knappen. Är detta något som går att dra bort och sedan sätta tillbaka, eller hur fungerar det?
bättre att plocka bort knappen än att dela på den, på min laguna är det bara att bända lite i kanten under knappen eftersom den bara är i tryckt i ett hål och hålls på plats med några (öron) som spänner utåt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Tony wrote: bättre att plocka bort knappen än att dela på den, på min laguna är det bara att bända lite i kanten under knappen eftersom den bara är i tryckt i ett hål och hålls på plats med några (öron) som spänner utåt
Fint! Ska kolla detta i morgon bitti! Tack för tipset!! :)
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Starbright »

Till hö på bilden du tagit så finns det som en slits, eller hur?

Ta en mejsel och dra den " armen" åt endera hållet, så skall luckan gå upp. Har öppnat många luckor som inte kunnat öppnas utifrån på det viset.

I vanliga fall sitter det en plastskydd över själva låset om jag inte missminner mig.

Varför tror du det är ett jobb för en verkstad?
Ta ned själva panelen på bakluckan, evt kommer du åt med en mejsel på sidorna av tryckknappen, och så trycker du in "öronen" så går knappen att tas bort.
Johnny Söderström
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Nu har jag demonterat knappen, se bild. Den var hel och fin, och den klickar som den ska.

Image


Däremot så har jag fortfarande inte lyckats lokalisera något spak att skjuta på, och jag har kännt efter ifall det finns något hålrum. Detta kanske kom på nästa modell? (Känns som om allt man vill ha i/av/på en bil kom på nästa modell)

Jag får väl glo lite mer i helgen när jag har mer tid.

Det jag har märkt är att det knappast går någon signal från knappen och uppåt. Låser jag upp bilen och bara trycker på knappen så låser den sig själv igen efter 30 sekunder eller vad det är. Brott i kabelskarven?
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Tony »

du behövde inte plocka isär knappen räcke med att ta bort den och kortsluta kablarna som går in i den och det har du testat? jag skulle tippa på att du har kabelbrott vid gångjärnen i bakluckan om det inte funkar att göra så..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Tony wrote:du behövde inte plocka isär knappen räcke med att ta bort den och kortsluta kablarna som går in i den och det har du testat? jag skulle tippa på att du har kabelbrott vid gångjärnen i bakluckan om det inte funkar att göra så..
Den for isär av sig själv när jag pillade ut den, så jag passade på att konstatera att den inte var trasig. Jo, jag testade att korstluta kablarna genom att ta bort själva kabelfästet (en gul plastsak med två kontakter på) och körde in en kabelände i var "pol", och inget hände. Jag vet inte om jag har kabelbrott, allt annat fungerar? Bakrutevärmaren, torkaren, blinkers, bromsljus, positionsljus, dimmljus, skyltbelysning... Fast det är väl EN kabel som har gått av, och då är det väl såklart den!

Jag och frugan siade i om det inte kan vara så att den har gått i baklås, eller "hängt sig", och det åtgärdas genom att öppna dörren innifrån? Verkar bli att riva hela insidan, då tidigare råd om en plastspak inte går att finna.

Är det någon som vet hur insidan är uppbyggd? Den sitter med några torx, och sedan med plastclips? Hur hög är sannolikheten att dessa kommer att gå sönder? Och vad ska jag göra när jag demonterat insidan? Gjorde det på en audi en gång, och då var det en wire som hade släppt, drog rätt hårt i den så ploppade luckan upp, men den gick aldrig att låsa efter det. Men, den gick att öppna! Hur ser det ut på insidan av Renault Megane II?
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Bara så att ni vet, så vet jag vad det är för plastgrej / spak / flärp som jag ska dra åt sidan. Har glott i bruksen, men jag hittar ändå inte på den. Jag tycker inte ens att det ser ut som på bilden, på min bil? kanske bytt lås till något annat? Jag ska försöka ta bättre kort och lägga ut så kanske ni har andra tips - det enda som kvarstår i min värld just nu är att riva hela insidan... och det blir ju inte gjort i år, kan jag säga :)
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Mister X
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012, 17:40
Location: Västerås

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Mister X »

Northrol wrote:Bara så att ni vet, så vet jag vad det är för plastgrej / spak / flärp som jag ska dra åt sidan. Har glott i bruksen, men jag hittar ändå inte på den. Jag tycker inte ens att det ser ut som på bilden, på min bil? kanske bytt lås till något annat? Jag ska försöka ta bättre kort och lägga ut så kanske ni har andra tips - det enda som kvarstår i min värld just nu är att riva hela insidan... och det blir ju inte gjort i år, kan jag säga :)

Hej! Är ny på detta forum!
I instruktionsboken står det så här.

Om det inte går att låsa upp bakluckan,
kan du låsa upp den manuellt
inifrån bilen.
- Du kommer åt bagagerummet om
du fäller fram baksätets ryggstöd.
- För in en penna eller något liknande
föremål i urtaget 3 och skjut
framåt så som visas på bilden.
- Skjut upp bakluckan för att öppna.

Skjut framåt är väl mot framstolarna typ eller! :D
Hans Hagström
Post Reply