Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Hej Hans, tack för dina råd!
Jag har själv kollat upp det där i bruksen, och det är det som är så konstigt, för det ser inte ut sådär på min låskista. Inte alls, faktiskt. Med framåt tror jag de menar åt höger, men jag vet inte. Den enda plastgrej jag har där, ser man bara om man håller en spegel i vinkel så man ser som under själva plasten, och det är en ganska stor, kanske 3-4cm vit plastbit formad som ett L, men den är orubblig. Allt annat är metall, vad jag kunde se.


Är det förresten någon som vet vart reläet till bagageluckan sitter? En tanke från en vän, är att det kanske är reläet som har gett upp?


Det blir nog att lämna in till Renault inne i stan så de kan byta ut plastclipsen ifall de far så inte innandömet rasar sönder när jag är ute på vägarna. Jag hatar trasiga bakluckor. Hade en Volvo 850 förut som alltid strulade i bakluckan. Jag kunde få den att fungera om jag inte monterade dit inanndömet på rätt sätt. Mycket märkligt!!
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Mister X
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012, 17:40
Location: Västerås

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Mister X »

Northrol wrote:Hej Hans, tack för dina råd!
Jag har själv kollat upp det där i bruksen, och det är det som är så konstigt, för det ser inte ut sådär på min låskista. Inte alls, faktiskt. Med framåt tror jag de menar åt höger, men jag vet inte. Den enda plastgrej jag har där, ser man bara om man håller en spegel i vinkel så man ser som under själva plasten, och det är en ganska stor, kanske 3-4cm vit plastbit formad som ett L, men den är orubblig. Allt annat är metall, vad jag kunde se.


Är det förresten någon som vet vart reläet till bagageluckan sitter? En tanke från en vän, är att det kanske är reläet som har gett upp?


Det blir nog att lämna in till Renault inne i stan så de kan byta ut plastclipsen ifall de far så inte innandömet rasar sönder när jag är ute på vägarna. Jag hatar trasiga bakluckor. Hade en Volvo 850 förut som alltid strulade i bakluckan. Jag kunde få den att fungera om jag inte monterade dit inanndömet på rätt sätt. Mycket märkligt!!


Kollade runt lite på nätet och det verkar så om man har elhissar på dom bakre sidorutorna så är dom ihopkopplade med låset till bakluckan (varför kan man undra, kan läst fel).
Om då sidorutorna ej är uppe i ändläget så går det ej att öppna luckan!

Det kan även bildas fukt rinna ner vatten i låset om dräneringarna i botten på luckan sitter igen. Det löses genom att du firar julafton i bagaget och sprayar typ 5,56 på låset som du har fotat sen väntar du ett tag..............och hoppas [smilie=001_07.gif]

Tryckknappen byter du med hjälp av en liten plattmejsel, bänder försiktigt på var sida om knappen (allt är plast) drar ut den lossar kabeln och sen sätter du dit den nya och vips så funkar det.
Det ska gå att öppna luckan inifrån.......

Relät om det finns något så sitter det nog i motorrummet, kunde ej hitta nåt vettigt om det fanns något kolla i boken
Hans Hagström
Mister X
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012, 17:40
Location: Västerås

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Mister X »

Mister X wrote:
Northrol wrote:Hej Hans, tack för dina råd!
Jag har själv kollat upp det där i bruksen, och det är det som är så konstigt, för det ser inte ut sådär på min låskista. Inte alls, faktiskt. Med framåt tror jag de menar åt höger, men jag vet inte. Den enda plastgrej jag har där, ser man bara om man håller en spegel i vinkel så man ser som under själva plasten, och det är en ganska stor, kanske 3-4cm vit plastbit formad som ett L, men den är orubblig. Allt annat är metall, vad jag kunde se.


Är det förresten någon som vet vart reläet till bagageluckan sitter? En tanke från en vän, är att det kanske är reläet som har gett upp?


Det blir nog att lämna in till Renault inne i stan så de kan byta ut plastclipsen ifall de far så inte innandömet rasar sönder när jag är ute på vägarna. Jag hatar trasiga bakluckor. Hade en Volvo 850 förut som alltid strulade i bakluckan. Jag kunde få den att fungera om jag inte monterade dit inanndömet på rätt sätt. Mycket märkligt!!




Det kan även bildas fukt rinna ner vatten i låset (kärvar) om dräneringarna i botten på luckan sitter igen. Det löses genom att du firar julafton i bagaget och sprayar typ 5,56 på låset som du har fotat sen väntar du ett tag..............och hoppas [smilie=001_07.gif]

Tryckknappen byter du med hjälp av en liten plattmejsel, bänder försiktigt på var sida om knappen (allt är plast) drar ut den lossar kabeln och sen sätter du dit den nya och vips så funkar det.
Det ska gå att öppna luckan inifrån.......

Relät om det finns något så sitter det nog i motorrummet, kunde ej hitta nåt vettigt om det fanns något kolla i boken
Hans Hagström
Mister X
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012, 17:40
Location: Västerås

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Mister X »

Mister X wrote:
Mister X wrote:
Northrol wrote:Hej Hans, tack för dina råd!
Jag har själv kollat upp det där i bruksen, och det är det som är så konstigt, för det ser inte ut sådär på min låskista. Inte alls, faktiskt. Med framåt tror jag de menar åt höger, men jag vet inte. Den enda plastgrej jag har där, ser man bara om man håller en spegel i vinkel så man ser som under själva plasten, och det är en ganska stor, kanske 3-4cm vit plastbit formad som ett L, men den är orubblig. Allt annat är metall, vad jag kunde se.


Är det förresten någon som vet vart reläet till bagageluckan sitter? En tanke från en vän, är att det kanske är reläet som har gett upp?


Det blir nog att lämna in till Renault inne i stan så de kan byta ut plastclipsen ifall de far så inte innandömet rasar sönder när jag är ute på vägarna. Jag hatar trasiga bakluckor. Hade en Volvo 850 förut som alltid strulade i bakluckan. Jag kunde få den att fungera om jag inte monterade dit inanndömet på rätt sätt. Mycket märkligt!!




Det kan även bildas fukt rinna ner vatten i låset (kärvar) om dräneringarna i botten på luckan sitter igen. Det löses genom att du firar julafton i bagaget och sprayar typ 5,56 på låset som du har fotat sen väntar du ett tag..............och hoppas [smilie=001_07.gif]

Tryckknappen byter du med hjälp av en liten plattmejsel, bänder försiktigt på var sida om knappen (allt är plast) drar ut den lossar kabeln och sen sätter du dit den nya och vips så funkar det.
Det ska gå att öppna luckan inifrån.......

Relät om det finns något så sitter det nog i motorrummet, kunde ej hitta nåt vettigt om det fanns något kolla i boken
Fel av mig! Det är om man har en kombi och öppningsbar ruta. Då går det ej att öppna luckan om då rutan är öppen.
Hans Hagström
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Hans; tack för vidare råd. Men jag är "körd" i detta. Jag får ställa in kupévärmaren ett par timmar till och hoppas på att det är is, men jag tycker att "motorn" som har dragit låset i alla fall borde ge en tillstymmelse till liv ifall den är ihopfrusen.

Jag vet också att det "ska" gå att öppna låset innifrån, men på min bil så verkar det inte göra det. jag ska försöka fota låset "uppåt" med hjälp av en spegel så det syns bättre. Annars blir det att börja riva... och hoppas att jag kommer åt alla skruvar :)

God jul!
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Nu, alldeles nyss, var jag ute och skruvade bort det som gick av insidan av bagageluckan. Det gick ju såklart inte att få bort hela eftersom den tydligen var "trädd" runt själva låset. En sak jag märkte var ju att det finns ju inte en wire-jä*el att dra i, allt tycks vara elektriskt. Jag försökte kortsluta sladden till låsknappen igen, men inget hände.

Har hela låset gått och dött? Eller är det just DEN sladden som har gett upp i "böjen" och hur fasiken ska jag kunna nå den utan att kunna öppna luckan?

Nedan, ett nytt foto på själva låset i bagageluckan, taget snett uppåt för att visa att det inte finns någon "spak"/"flärp"/"grej" att skjuta åt sidan.

Blir väl att åka in till Renault och öppna plånboken.


Image
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Mister X
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012, 17:40
Location: Västerås

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Mister X »

Northrol wrote:Nu, alldeles nyss, var jag ute och skruvade bort det som gick av insidan av bagageluckan. Det gick ju såklart inte att få bort hela eftersom den tydligen var "trädd" runt själva låset. En sak jag märkte var ju att det finns ju inte en wire-jä*el att dra i, allt tycks vara elektriskt. Jag försökte kortsluta sladden till låsknappen igen, men inget hände.

Har hela låset gått och dött? Eller är det just DEN sladden som har gett upp i "böjen" och hur fasiken ska jag kunna nå den utan att kunna öppna luckan?

Nedan, ett nytt foto på själva låset i bagageluckan, taget snett uppåt för att visa att det inte finns någon "spak"/"flärp"/"grej" att skjuta åt sidan.

Blir väl att åka in till Renault och öppna plånboken.


Image
Hej igen! Om du tittar på din nyss uppladdade bild av låset ska du pilla bort plasten på låset till vänster som också är svart och där under ska det finnas ett spår (lite längre upp) som du sticker in en mejsel och petar åt vänster! Har en bild på det men vet ej hur man laddar upp den.

Gör en länk, klicka på lilla bilden.

http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=71981

Det ska vara en slags motor som drar i låset.
Hans Hagström
Mister X
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012, 17:40
Location: Västerås

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Mister X »

Mister X wrote:
Northrol wrote:Nu, alldeles nyss, var jag ute och skruvade bort det som gick av insidan av bagageluckan. Det gick ju såklart inte att få bort hela eftersom den tydligen var "trädd" runt själva låset. En sak jag märkte var ju att det finns ju inte en wire-jä*el att dra i, allt tycks vara elektriskt. Jag försökte kortsluta sladden till låsknappen igen, men inget hände.

Har hela låset gått och dött? Eller är det just DEN sladden som har gett upp i "böjen" och hur fasiken ska jag kunna nå den utan att kunna öppna luckan?

Nedan, ett nytt foto på själva låset i bagageluckan, taget snett uppåt för att visa att det inte finns någon "spak"/"flärp"/"grej" att skjuta åt sidan.

Blir väl att åka in till Renault och öppna plånboken.


Image
Hej igen! Om du tittar på din nyss uppladdade bild av låset ska du pilla bort plasten på låset till vänster som också är svart och där under ska det finnas ett spår (lite längre upp) som du sticker in en mejsel och petar åt vänster! Har en bild på det men vet ej hur man laddar upp den.

Gör en länk, klicka på lilla bilden.

http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=71981

Det ska vara en slags motor som drar i låset.

Närmare besämt där det i bilden är vitt på låset. Där är det en slägs plastfilm på låset. Ta bort det tryck in en mejsel skjut till vänster och nån vänlig polare som drar upp luckan.
Hans Hagström
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Northrol »

Mister X wrote:

Närmare besämt där det i bilden är vitt på låset. Där är det en slägs plastfilm på låset. Ta bort det tryck in en mejsel skjut till vänster och nån vänlig polare som drar upp luckan.

Nämen dra mig baklänges och backa mig till Flen! DET FUNGERADE! Nu gäller det bara att hitta felet! :) luckan gick att öppna EN gång med knappen, gissar på glapp någonstans/ kabelbrott. Återkommer efter felsökning!
Du är dagens hjälte Mister X!
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Starbright »

Skönt du fick upp den till slut.

Dock skrev jag detta från allra första början
Om du kryper in i baksätet och tittar där själva låset sitter på bakluckan så ser man som en liten skåra med en skyddande plastläpp. Under den sitter det som en plastarm. Om du tar en mejsel och drar den armen åt sidan så kommer luckan öppnas.
även om det inte är helt ordagrant så borde du fått upp luckan bra mycket fortare än såhär, för jag var spot on :)

Nu har du kommit halvvägs.. kolla nu om du inte hittar en trasig kabel i ledningsmattan som går i gummigenomföringen mellan bil och bagagelucka. vanligt fel.
Johnny Söderström
Mister X
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012, 17:40
Location: Västerås

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Mister X »

Starbright wrote:Skönt du fick upp den till slut.

Dock skrev jag detta från allra första början
Om du kryper in i baksätet och tittar där själva låset sitter på bakluckan så ser man som en liten skåra med en skyddande plastläpp. Under den sitter det som en plastarm. Om du tar en mejsel och drar den armen åt sidan så kommer luckan öppnas.
även om det inte är helt ordagrant så borde du fått upp luckan bra mycket fortare än såhär, för jag var spot on :)

Nu har du kommit halvvägs.. kolla nu om du inte hittar en trasig kabel i ledningsmattan som går i gummigenomföringen mellan bil och bagagelucka. vanligt fel.
Nu vaknade Starbright!
Ditt senaste inlägg var fel info för där sitter det en fjäder i skåran så att säga. Sen ej ett inlägg för att hjälpa stackarn med luckan efter det. Det enda som ska tas bort är en plastfilm över skåran och det är till vänster ej till höger jag citerar,
"Till hö på bilden du tagit så finns det som en slits, eller hur? Väldigt spot on.


Men med förenade krafter så löste det sig.
Och jag är Superman men tala ej om det för nån...... 8)
Eller bara Renault ägare..........
Hans Hagström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Tony »

Mister X wrote:
Starbright wrote:Skönt du fick upp den till slut.

Dock skrev jag detta från allra första början
Om du kryper in i baksätet och tittar där själva låset sitter på bakluckan så ser man som en liten skåra med en skyddande plastläpp. Under den sitter det som en plastarm. Om du tar en mejsel och drar den armen åt sidan så kommer luckan öppnas.
även om det inte är helt ordagrant så borde du fått upp luckan bra mycket fortare än såhär, för jag var spot on :)

Nu har du kommit halvvägs.. kolla nu om du inte hittar en trasig kabel i ledningsmattan som går i gummigenomföringen mellan bil och bagagelucka. vanligt fel.
Nu vaknade Starbright!
Ditt senaste inlägg var fel info för där sitter det en fjäder i skåran så att säga. Sen ej ett inlägg för att hjälpa stackarn med luckan efter det. Det enda som ska tas bort är en plastfilm över skåran och det är till vänster ej till höger jag citerar,
"Till hö på bilden du tagit så finns det som en slits, eller hur? Väldigt spot on.


Men med förenade krafter så löste det sig.
Och jag är Superman men tala ej om det för nån...... 8)
Eller bara Renault ägare..........
tycker ändå han hade rätt från början,jag hade iaf inte gett upp med den förklaringen och def inte från en som vet hur det ser ut.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Starbright »

Ja misterx du har helt rätt. min text i mitt senaste inlägg( innan du kommenterade) var fel. Men det är svårt att se på den bilden vad som är vad. På den nya bilden hade jag kunnat kommentera eftersom där ser man "området", men då han du före.

Precis som tony skriver så var det det första tipset jag gav som stämde. UTAN bilder på hur det ser ut etc.

Att jag inte ger mer tips kan bero på flera saker.
1. Jag har inte haft tid.
2. Andra ger nya tips som jag själv håller med om etc vrf isf skriva samma sak igen?

Jag är ingen superexpert. Men jag har iaf 8 snart 9 års erfarenhet med Renault så nog vet jag hur vissa saker funkar,hurdet ser ut och vad som brukar kunna gå sönder.
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Dennis »

Starbright wrote:Ja misterx du har helt rätt. min text i mitt senaste inlägg( innan du kommenterade) var fel. Men det är svårt att se på den bilden vad som är vad. På den nya bilden hade jag kunnat kommentera eftersom där ser man "området", men då han du före.

Precis som tony skriver så var det det första tipset jag gav som stämde. UTAN bilder på hur det ser ut etc.

Att jag inte ger mer tips kan bero på flera saker.
1. Jag har inte haft tid.
2. Andra ger nya tips som jag själv håller med om etc vrf isf skriva samma sak igen?

Jag är ingen superexpert. Men jag har iaf 8 snart 9 års erfarenhet med Renault så nog vet jag hur vissa saker funkar,hurdet ser ut och vad som brukar kunna gå sönder.
[smilie=001_005.gif]
ibland tröttnar man på att ge tips och egentligen anser man att personen nog inte ska fortsätta för att inte förstöra mera utan lämna till ngn som vet!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mister X
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012, 17:40
Location: Västerås

Re: Megane II -04 bagagelucka går ej att öppna?

Post by Mister X »

Dennis wrote:
Starbright wrote:Ja misterx du har helt rätt. min text i mitt senaste inlägg( innan du kommenterade) var fel. Men det är svårt att se på den bilden vad som är vad. På den nya bilden hade jag kunnat kommentera eftersom där ser man "området", men då han du före.

Precis som tony skriver så var det det första tipset jag gav som stämde. UTAN bilder på hur det ser ut etc.

Att jag inte ger mer tips kan bero på flera saker.
1. Jag har inte haft tid.
2. Andra ger nya tips som jag själv håller med om etc vrf isf skriva samma sak igen?

Jag är ingen superexpert. Men jag har iaf 8 snart 9 års erfarenhet med Renault så nog vet jag hur vissa saker funkar,hurdet ser ut och vad som brukar kunna gå sönder.
[smilie=001_005.gif]
ibland tröttnar man på att ge tips och egentligen anser man att personen nog inte ska fortsätta för att inte förstöra mera utan lämna till ngn som vet!
Ä nu får ni väl ändå sluta!
Vaddå superexpert! Jag gick ut till min egen Megane och kikade i typ mellandagarna nyår, tog mig lite tid i allt firande Julglögg he,he, det kan man väl ändå göra.
Vad kunde hända, gå fel. Det var ju ändå trasigt! Jag tycker att han var jätteduktig att faktiskt få upp luckan med våran hjälp. Det är liksom ej min stil att ge upp, ut i snöstormen vi hade här, lita på att ej min lucka har frusit ihop och kolla lite. Den som ska avgöra när man ska lämna in bilen på verkstaden, det får han faktisk själv avgöra. Det är ju faktiskt han som håller i mejseln så att säga.
Det handlar bara om tid.

Jag är helt ny på detta forum men ägt renault i 11år.
Jag struntar helt i vem som tar åt sig äran i ett löst problen, nivån måste vara högre än så.
sedan att det kommer inlägg i forumet att han eller hon var faktiskt först struntar jag i. Att man orkar. Och hur ska han med problemet kunna veta vem som kan eller har rätt, som nån gjorde ett inlägg om.
För mig handlar det bara om att lösa problem det är det som räknas, sen får man väl räkna,lära sig att någon i glädjerus ger beröm här i landet ,det är väl bra!

Att man tröttnar på ett forum på att ge tips och vill att den personen ska åka in till en lämplig bilverkstad istället för att pilla själv då kan man väl skriva det!
Det är väl ett gott råd om något! Men sen om han gör det eller hon det avgör man själv

Nu blir det nästa problemlösning om han fortsätter tråden för att se om det är kabel fel!
Jag gissar på strömbrytaren,knappen,vad är oddsen, någon?

Jag är bilmek men jag kan ha fel som alla andra, ständigt nya fel och nya lösningar.
God förtsättning på er alla :D (lite julglögg kanske, någon) ?
Hans Hagström
Post Reply