Ryckig gång

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
peter61
Posts: 17
Joined: 09 Jan 2013, 22:26
Location: Göteborg

Ryckig gång

Post by peter61 »

Hej

Jag har en Renault Meganne 1,6e 1999 har en lite ryckig gång.
Ja den är inte ryckig annat än när man släpper på gasen och när man sedan drar på sakta.
Detta fenomen är på samtliga växlar men märks mes på 1-3.
Vi konstant gas är det inga ryckningar och motorlampan är inte tänd eller tänder inte. Varvräknaer ligger på ca 800 varv på tomgång ochg inga varvtalsdip.

Tändstift + luftfilter är bytta för ca 3 månader sedan, vevaxelllägesgivaren byttes ihop med en MAP sensor för ca 1 år sedan. Tändspole och tändkablar byttes för ca 1 veeckan sedan. Bränslefilter för 2 år sedan och ca 1500mil (bilen rullar inte mycket)

Någon som tips på vad detta kan vara ?

Hastighetsmätar, kilometermätare samt trip har också laggt av men allt annat fungerar. Har hitta ett inlägg men har inte tagit ut batteriet och kollat kontakten bakom batteriet.

Någon som vet hur man byter remmen för AC styrservo samt remmen till genneratorn?

Peter
R Megane 1,6 99
Peter Nolfalk
nolfalk
Posts: 12
Joined: 02 Jan 2011, 14:36
Location: Göteborg

Re: Ryckig gång

Post by nolfalk »

Ryckiga gången löst. Det var en slang till MAP sensorn. Hade kunna fixa detta själv om jag bara visste var MAP sensorn sitter samt att inte motorlamapan hade tänt.

Problemet med att hastighetsmätaren är dock kvar
Peter Nolfalk
Renault Megane 1,6e 5d 99 VW Passat Variant V5 03
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ryckig gång

Post by Tony »

nolfalk wrote:Ryckiga gången löst. Det var en slang till MAP sensorn. Hade kunna fixa detta själv om jag bara visste var MAP sensorn sitter samt att inte motorlamapan hade tänt.

Problemet med att hastighetsmätaren är dock kvar
hastighetsmätaren, alla fel du har är ett följd fel av att hastighetssignalen uteblivit, lådans roterande signal överförs till elektrisk via en svart ca 10cm lång givare som sitter i bakkant på lådan pekandes lite snett uppåt, är den trasig får du dessa fel, jag gissar på det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
peter61
Posts: 17
Joined: 09 Jan 2013, 22:26
Location: Göteborg

Re: Ryckig gång

Post by peter61 »

Kanske en dum fråga, men var sitter den låda du pratar om? givaren den att byta och isåfall var finns dn att köpa (bara hos Renault).Artkelnummer och ca pris ?
R Megane 1,6 99
Peter Nolfalk
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Ryckig gång

Post by Starbright »

"lådan" är verkstadsslang och betyder växellådan! :)
Johnny Söderström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ryckig gång

Post by Tony »

ja så är det, :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
peter61
Posts: 17
Joined: 09 Jan 2013, 22:26
Location: Göteborg

Re: Ryckig gång

Post by peter61 »

Med tanke på hur länge man pillat med bilar som borde jag ha förstått vad som menades, men ibland så fattar man inte.
R Megane 1,6 99
Peter Nolfalk
barbar
Posts: 7
Joined: 28 Feb 2013, 15:11
Location: Nybro

Re: Ryckig gång

Post by barbar »

vart satt map sensorn ?
Dan Borg
Post Reply