Klimatanläggning Laguna, sprutar bara varmluft

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Klimatanläggning Laguna, sprutar bara varmluft

Post by Statte »

Hejsan, har uppstått ett problem på min Laguna -06, det har ingen betydelse vilken temp jag ställer klimatanläggnignen på så kommer det bara varm luft, ställer jag den på 17 så är det ändå 25 i kupén, har mätt med termometer. Någon som känner igen detta problem eller vet vad som kan vara problemet?
Drar man ner klimatanläggningen till lägsta läget, det vill säga 16 så börjar den ta in kall luft. Har bara haft bilen i 2 månader så känns inte så kul om hela anläggningen är trasig.
MVH
Karl Blomström
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Klimatanläggning Laguna, sprutar bara varmluft

Post by Starbright »

Hej!

Du skriver att om du ställer tempen på min så kommer kyla.
Om du från, säg 22 grader, ställer den dirrekt på min, kommer det iskall luft från alla munstycken då? ( dem mittre)

Isfall fungerar motorerna och det är inget spjäll fel.

Fungerar yttertempmätaren korrekt?
Känner bilen av hur varmt det är inne i bilen?
verkar vara ett tempgivarfel av ngt slag.
Johnny Söderström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Klimatanläggning Laguna, sprutar bara varmluft

Post by Tony »

Är det skillnad mellan höger och vänster sida? Jag hade problem med att det bara blev varmluft på ena sidan hur man än justerade är det samma på din?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Klimatanläggning Laguna, sprutar bara varmluft

Post by Statte »

Hejsan

Det är ingen skillnad på sidorna det är exakt samma temp på luften som kommer, angående om det kommer iskall luft så tycker jag inte att det gör det, den luften som kommer om man drar ner den på 16 är kylig men inte iskall.

När jag har kliman i auto så kommer det aldrig någon luft ur mittenmunstyckena den är alltid inställd på att det ska komma uppåt och neråt i autoläget. Vet inte hur det är om jag klickar ur auto och kör på alla munstyckena, kan testa imorgon.
Utetempmätaren fungerar perfekt, men har också funderat på om det kan vara problem med tempmätaren inne, tror den att det är minusgrader inne i bilen så blir det såklart bara varm luft, men hur kollar man det?
MVH
Karl Blomström
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Klimatanläggning Laguna, sprutar bara varmluft

Post by Statte »

Har nu provat att köra kliman manuellt med full fläkt och alla munstycken, ställer jag den på 16 så kommer det kall luft, men sen kvittar det om jag har den på 16.5 eller 25 så är det samma värme som kommer ur alla munstycken.
MVH
Karl Blomström
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Klimatanläggning Laguna, sprutar bara varmluft

Post by Statte »

Såg att några lyckats avhjälp liknande problem med att göra bilen strömlös, är det något man kan göra eller riskerar man att få andra problem med elektroniken till ex med keyless go systemet eller startspärr, om man nu kan göra det ska man ta bort bägge polerna??
Mvh
Karl Blomström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Klimatanläggning Laguna, sprutar bara varmluft

Post by Tony »

Statte wrote:Såg att några lyckats avhjälp liknande problem med att göra bilen strömlös, är det något man kan göra eller riskerar man att få andra problem med elektroniken till ex med keyless go systemet eller startspärr, om man nu kan göra det ska man ta bort bägge polerna??
Mvh
koden till radion behövs iaf..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Klimatanläggning Laguna, sprutar bara varmluft

Post by Statte »

Blir inte klok på dna klimatanläggning, kör jag på auto på 20 grader så blir det efter ett tag olidligt varmt, sänker jag då till 17 så kommer det lite svalare luft uppe men fortfarande varm mitten och nere så tempen i bilen förblir i stort sett oförändrat, men som sagt så en viss skillnad uppe. Ac går ju inte nu när det är så kallt så det är ju inte problem att inte acn kyler. Några förslag :)?
Karl Blomström
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Klimatanläggning Laguna, sprutar bara varmluft

Post by Statte »

Har läst att man kan "nollställa" klimatanläggningen på vissa bilar genom att hålla in till ex två knappar, kan man göra sett på min laguna på något sätt??
Mvh
Karl Blomström
Post Reply