lagret i bakväxeln sönder!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pamsan
Posts: 8
Joined: 28 Jan 2011, 11:12
Location: Hovås, Göteborg

lagret i bakväxeln sönder!!

Post by Pamsan »

Någon som har tips på bra verkstad i Gbg som kan ta sig an en Renault RX4 vars lager i bakväxeln pajats? Enligt *Mekonomen så kostar begagnat lager 6000 kronor och arbetet ska hamna på runt 3000. Jag kollade på nätet och hittade en sån där begagnat sida och det verkar stämma men....Kanske har någon här ett annat tips!!
MVH
Pamsan
Pamela Sahlen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: lagret i bakväxeln sönder!!

Post by Tony »

Pamsan wrote:Någon som har tips på bra verkstad i Gbg som kan ta sig an en Renault RX4 vars lager i bakväxeln pajats? Enligt *Mekonomen så kostar begagnat lager 6000 kronor och arbetet ska hamna på runt 3000. Jag kollade på nätet och hittade en sån där begagnat sida och det verkar stämma men....Kanske har någon här ett annat tips!!
MVH
Pamsan
Menar du bakAXELN ??? eller kardanaxeln ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: lagret i bakväxeln sönder!!

Post by Joakim16v »

Tony wrote:
Pamsan wrote:Någon som har tips på bra verkstad i Gbg som kan ta sig an en Renault RX4 vars lager i bakväxeln pajats? Enligt *Mekonomen så kostar begagnat lager 6000 kronor och arbetet ska hamna på runt 3000. Jag kollade på nätet och hittade en sån där begagnat sida och det verkar stämma men....Kanske har någon här ett annat tips!!
MVH
Pamsan
Menar du bakAXELN ??? eller kardanaxeln ??
Diffen kanske?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: lagret i bakväxeln sönder!!

Post by Dennis »

Köp min! Kan även tänka mig inbyte på din.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 35&t=14284
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Pamsan
Posts: 8
Joined: 28 Jan 2011, 11:12
Location: Hovås, Göteborg

Re: lagret i bakväxeln sönder!!

Post by Pamsan »

Tony wrote:
Pamsan wrote:Någon som har tips på bra verkstad i Gbg som kan ta sig an en Renault RX4 vars lager i bakväxeln pajats? Enligt *Mekonomen så kostar begagnat lager 6000 kronor och arbetet ska hamna på runt 3000. Jag kollade på nätet och hittade en sån där begagnat sida och det verkar stämma men....Kanske har någon här ett annat tips!!
MVH
Pamsan
Menar du bakAXELN ??? eller kardanaxeln ??
Nä han som kollade den på Mekonomen sa att det var Lagrtet i bakväxeln. Jag kan inget om såna här grejer. Kardanaxeln är bytt förra året..dyyyrt... Jag kollade på Bildeslbasen och där fanns det en sån grej, bakväxel...billigaste kostade 6000 kronor och mekonomen ska ha minst 3000 för arbetet...Bakväxeln är begagnad förstås och det fanns dyrare också för 13000 kronor...suck [smilie=001_07.gif]
Pamela Sahlen
Pamsan
Posts: 8
Joined: 28 Jan 2011, 11:12
Location: Hovås, Göteborg

Re: lagret i bakväxeln sönder!!

Post by Pamsan »

Joakim16v wrote:
Tony wrote:
Pamsan wrote:Någon som har tips på bra verkstad i Gbg som kan ta sig an en Renault RX4 vars lager i bakväxeln pajats? Enligt *Mekonomen så kostar begagnat lager 6000 kronor och arbetet ska hamna på runt 3000. Jag kollade på nätet och hittade en sån där begagnat sida och det verkar stämma men....Kanske har någon här ett annat tips!!
MVH
Pamsan
Menar du bakAXELN ??? eller kardanaxeln ??
Diffen kanske?
Nu kommer nästa pinsamma sak...men vad är Diffen? Snälla berätta? Kan man byta ut den?
MVH
Pamsan
Pamela Sahlen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: lagret i bakväxeln sönder!!

Post by Joakim16v »

Diff eller differentialväxel brukar det väl heta. Det är den enhet som sitter på bakaxeln och kardanen går in i och drivaxlarna ut från.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Differentialv%C3%A4xel
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply