Handbromsproblem Renault megane I

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kicksel
Posts: 1
Joined: 29 Jan 2013, 17:14
Location: Stockholm

Handbromsproblem Renault megane I

Post by Kicksel »

Hej, min Megane I med skivbromsar bak hade tappat returfjädrarna till handbromsen på båda oken och det gjorde handbromsen mer eller mindre värdelös. Jag lämnade in den hos vianors verkstad som ville ha 8500:- för att byta ut hela systemet, nya bromsok, skivor och belägg. Självklart så tog jag bilen och åkte därifrån, men de hade i alla fall försökt sätta dit några egengjorda returfjädrar som har en viss verkan på handbromsen, men förmodligen inte tillräckligt för att gå igenom besiktningen. Ett till problem som har uppstått med deras hemmagjorda returfjädrar är att nu så ligger bromsklossarna mot skivorna när man kör, eftersom returfjädern inte är rätt för bromsen.
Är det någon som vet om man kan skaffa sig nya returfjädrar någonstans och hur svårt är det att sätta på dessa själv? Måste man montera isär oken och ta loss däcken eller går det att komma åt från baksidan?
Ingen som har några ritningar på hur handbromsen sitter på en megane I?

Tack!
Kicki
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Handbromsproblem Renault megane I

Post by Dennis »

Ta ett snack med Nääs bilservice, de kan Renault och gör det kostnadseffektivt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Handbromsproblem Renault megane I

Post by Lalo59 »

Är det någon som vet om man kan skaffa sig nya returfjädrar någonstans och hur svårt är det att sätta på dessa själv? Måste man montera isär oken och ta loss däcken eller går det att komma åt från baksidan?
Ingen som har några ritningar på hur handbromsen sitter på en megane I?

Tack![/quote]

Hejsan.

Bytte nyligen mina uttjänta bromsok bak.

Som ni vet är de kombinerade med bromsverkan och handbromsfunktion.

Såg att det saknas en returfjäder som håller bromsbackar i sitt rätta läge d.v.s ej påligande mot bromsskivan.

Idag så är handbromsvajern dragen så att den håller bromsbackar på ett behagligt avstånd från bromsskivan.

Vilken betydelse har då returfjädern i detta sammanhang?

Tack för era svar.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply