Friskluftsslang?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mattias200
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2012, 19:08
Location: Sandviken

Friskluftsslang?

Post by mattias200 »

Hej, jag har en Scenic 1,6 aut -01 där "friskluftsslangen" är trasig.
Alltså den 60-70mm tjocka slang som sitter från fronten på bilen, in i en svart "låda" till höger av motorn som i sin tur sitter fast i motorn. Det går att ta bort hela slangen från fronten ner till motorn. Det är själva slangen som har spruckit, den var lagad med silvertejp men nu är den helt kaputt.
På Volvo/renault sa dom att man måste byta hela vägen (hela slangen inkl den svarta lådan) och det kostar 1600:-
Jag har letat på skrot-hemsidor men hittar ingen del som passar.
Är det någon här som vet vad jag menar och om någon vet om det går att köpa liknande slangar på metervara?

Tack på förhand
/Mattias
Mattias Lagerqvist
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Friskluftsslang?

Post by Robin »

Den borde gå att ta bort från nån bil på skroten. Men kan tänka mig att dom inte lagerför den separat.

Slangen är ju som sagt inte tokviktig, men om den är rund i båda ändarna och inget special så kan du nog gå till en slang/hydraul butik och köpa nån liknande billigt.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Janhytonen
Posts: 2
Joined: 17 Feb 2013, 21:00
Location: Kista

Re: Friskluftsslang?

Post by Janhytonen »

Hej Mattias

Du kan åka till Biltema och köpa följande...

1. Aluminium slang 60mm = artnr:61364 = Pris: 59:90kr
2. Silikonslang 2.5 -3 = artnr:33211 = Pris:79.90
3. Slangklämma 2.5 = artnr:33214 = Pris:29.90
4. Slangklämma 2 = artnr:33212 = Pris:24.90

Tot.Pris=195 Kr

Tryck in aluminium slangen in i Silikonslangen ca 1 cm, kan vara trögt men det ska gå att få in den om du är försiktig. För in den större slangklämman genom hela aluslangen, över silikonslangen och skruva ihop dessa. Obs, skuruva inte för hårt så att aluslangen brister eller veckas.

Därefter koppla in silikonslangen in mot lufttrummans munstycke vid motorn. Måtta till slangen mot det främre luftintaget och skär bort överblivande del med en kniv. Ta bort Silikonslangen tillsammans med Aluslangen, lägg ändan av aluslangen mot ett hårt material, typ trä block eller dylikt, skär en skåra på ca 1 cm så att du kan föra över slangklämman 1cm in över aluslangen, du kan även använda sax eller avbitare.

För tillbaka silikonslangen mot det inre munstycket och passa in aluslangen med slangklämman till det främre luftintaget. Skruva ihop dessa, obs, skruva inte åt för KoF/hårt, så plasten rämnar...

Om du vill få tätt vid silikonslangen och luftinsuget kan du använda dig av helt vanlig tätnings list som du använder vid fönstertätning...

Sträck gummistrappen över silikonslangen för att fixera den på plats

Hoppas detta hjälper dig eller andra...
: )

/Janne
Jan Hytönen
Renault Scenic Megane 2.0 -01
Post Reply