kan man koppla bort startspärren på scenic -98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lkarlsson45
Posts: 6
Joined: 28 Jun 2012, 10:49
Location: mantorp

kan man koppla bort startspärren på scenic -98

Post by lkarlsson45 »

Hej! Som frågan lyder kan man kan koppla ur startspärren eller vad det nu kallas?
Jag har en nyckel som inte fungerar längre och använder mig för tillfället (sedan ca 1 år) tillbaka av lösningen med att trycka in låsknappen enl ett givet mönster.
Men börjar bli rätt trött på det även om det är en bra lösning.

Så kan man inte helt koppla bort spärren? Bilen är gammal och "sunkig" men går bra. Den har inget större värde därav att jag är tveksam till "dyrare" reparationer, för visst kostar det en hel del att få till en helt ny nyckel som fungerar?

Finns säkert andra som varit i samma sits som jag.
Lars Karlsson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: kan man koppla bort startspärren på scenic -98

Post by Starbright »

Finns andra topics med denna fråga, och jag tänker svara på samma sätt som man svarat då.
ja det går, men man får inte göra det. Man får inte ta bort funktionen helt enkelt.
vill du ha hjälp med en sådan sak så får du nog söka andra lösningar.

Sedan begriper jag inte varför det hela tiden skall vara så svårt att laga bilen om den blivit till åldern och förlorat sitt värde? Har den inget värde för dig heller ?

En ny nyckel kostar runt 1500 kr. Är väll inte hela värden? Då får du ju även fjärrlåsfunktion iom en ny nyckel.
Det är ju inte dirrekt en motorrenovering vi pratar om.
Johnny Söderström
kjeld
Posts: 7
Joined: 29 May 2013, 17:23
Location: Skanör

Re: kan man koppla bort startspärren på scenic -98

Post by kjeld »

Starbright wrote:Finns andra topics med denna fråga, och jag tänker svara på samma sätt som man svarat då.
ja det går, men man får inte göra det. Man får inte ta bort funktionen helt enkelt.
vill du ha hjälp med en sådan sak så får du nog söka andra lösningar.

Sedan begriper jag inte varför det hela tiden skall vara så svårt att laga bilen om den blivit till åldern och förlorat sitt värde? Har den inget värde för dig heller ?

En ny nyckel kostar runt 1500 kr. Är väll inte hela värden? Då får du ju även fjärrlåsfunktion iom en ny nyckel.
Det är ju inte dirrekt en motorrenovering vi pratar om.
Ett något märkligt svar. han frågade ju inte om vad du tyckte bilen var värd. Ge mannen råd i stället om du nu har något vilket det låter som om du har du vet tydligen hur man gör?????????????????
Kjeld Steffensen Renault Megane Scenic 1.6 1998 Peugeot 607 2.0 2004
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: kan man koppla bort startspärren på scenic -98

Post by Dennis »

kjeld wrote:
Starbright wrote:Finns andra topics med denna fråga, och jag tänker svara på samma sätt som man svarat då.
ja det går, men man får inte göra det. Man får inte ta bort funktionen helt enkelt.
vill du ha hjälp med en sådan sak så får du nog söka andra lösningar.

Sedan begriper jag inte varför det hela tiden skall vara så svårt att laga bilen om den blivit till åldern och förlorat sitt värde? Har den inget värde för dig heller ?

En ny nyckel kostar runt 1500 kr. Är väll inte hela värden? Då får du ju även fjärrlåsfunktion iom en ny nyckel.
Det är ju inte dirrekt en motorrenovering vi pratar om.
Ett något märkligt svar. han frågade ju inte om vad du tyckte bilen var värd. Ge mannen råd i stället om du nu har något vilket det låter som om du har du vet tydligen hur man gör?????????????????
Råkar vara lagkrav av våra myndigheter (europakrav) från och med -96 års modeller ska ha elektronisk imobiliser som låser motorstyrenheten via kodsystem.
Ingen seriös person med kännedom om systemen talar väl om hur man kringgår ett stöldskydd.
Lämnar du huset öppet också bara för att det är ett gammalt hus???
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply