Hastighetsmätare

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
peter61
Posts: 17
Joined: 09 Jan 2013, 22:26
Location: Göteborg

Hastighetsmätare

Post by peter61 »

Skrev tidigare ett inlägg om att hastighet,kilometer samt trippmätare slutat fungera.

Har kollat kablarna/kabeln/instrumentet enl tips här från forumet.
Det som är kvar är själva givaren. Vet var den finns och hur den ser ut, men är den gängad eller är den bajonettfattning så man kan ploocka bort den med fingarna

Bilen är en Renault Megane 1999
R Megane 1,6 99
Peter Nolfalk
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hastighetsmätare

Post by Tony »

peter61 wrote:Skrev tidigare ett inlägg om att hastighet,kilometer samt trippmätare slutat fungera.

Har kollat kablarna/kabeln/instrumentet enl tips här från forumet.
Det som är kvar är själva givaren. Vet var den finns och hur den ser ut, men är den gängad eller är den bajonettfattning så man kan ploocka bort den med fingarna

Bilen är en Renault Megane 1999
Den är varken gängad eller har bajonettfattning, den skall dras rakt upp, dom äldre är det möjligt att det sitter någon låssprint i från sidan, dom nyare tror jag har hakar som håller kvar den.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nolfalk
Posts: 12
Joined: 02 Jan 2011, 14:36
Location: Göteborg

Re: Hastighetsmätare

Post by nolfalk »

Mycket riktigt så hade den gamla en sprint som höll den kvar, men den nya har so sagt hakar. Är det bara att trycka ner den nya och det funkar?

Har besiktning på Onsdag så jag vore tacksam för snabbt svar?
Peter Nolfalk
Renault Megane 1,6e 5d 99 VW Passat Variant V5 03
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hastighetsmätare

Post by Tony »

nolfalk wrote:Mycket riktigt så hade den gamla en sprint som höll den kvar, men den nya har so sagt hakar. Är det bara att trycka ner den nya och det funkar?

Har besiktning på Onsdag så jag vore tacksam för snabbt svar?
Ja det skall räcka med att trycka ner den.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hastighetsmätare

Post by Tony »

nolfalk wrote:Mycket riktigt så hade den gamla en sprint som höll den kvar, men den nya har so sagt hakar. Är det bara att trycka ner den nya och det funkar?

Har besiktning på Onsdag så jag vore tacksam för snabbt svar?
Ja det skall räcka med att trycka ner den.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
peter61
Posts: 17
Joined: 09 Jan 2013, 22:26
Location: Göteborg

Re: Hastighetsmätare

Post by peter61 »

Lyfter tråden

Har bytt hastighetssensorn men tyvärr så funkar inte mätaren ändå. Har kollat kablarna så långs man kan utan att hitta kabelbrott. Något kontaktstycket hittar jag inte bakom batteriet, men väl en grå kontakt men med tanke på hur ärgad den var så har den säkert legat där i ett antal år. ¨
Återstår väl att hitta en begagnat mätare men ungeefär antal samma mil som bilen rullat på någon skrot och det verkar som att det finns några med samma artiklennr som min mätare har.
R Megane 1,6 99
Peter Nolfalk
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hastighetsmätare

Post by Tony »

peter61 wrote:Lyfter tråden

Har bytt hastighetssensorn men tyvärr så funkar inte mätaren ändå. Har kollat kablarna så långs man kan utan att hitta kabelbrott. Något kontaktstycket hittar jag inte bakom batteriet, men väl en grå kontakt men med tanke på hur ärgad den var så har den säkert legat där i ett antal år. ¨
Återstår väl att hitta en begagnat mätare men ungeefär antal samma mil som bilen rullat på någon skrot och det verkar som att det finns några med samma artiklennr som min mätare har.
Fick du ner givaren ordentligt? Kan tyvärr inget om Mégane 1 fast jag har 2
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
peter61
Posts: 17
Joined: 09 Jan 2013, 22:26
Location: Göteborg

Re: Hastighetsmätare

Post by peter61 »

Jag börjar fundera för den syns lite av den blå gummipackningen, men jag lyckas inte pressar ner den mer med vanlig handkraft och jag vet inte hur mycket som syntes av den gamlla. Fick tag i ett komplett mätarhus för 400:-. Visserligen står mätarställningen på 14915 och vår har gått 10155, men för en bil som kanske är värd i byte 7500:- tycker jag inte det är så noga v ad mätarställningen står på bara den funkar.

Fick nedslag på 4 andra punkter CO, CO 2500, HC samt lambda men jag har 1 mån på mig att fixa detta, förmodligen (förhoppningsvis) var det termostaten som inte funkade som den skulle för den ryker inte lika mycket längre efter bytet.
R Megane 1,6 99
Peter Nolfalk
Post Reply