Framruta vindrutetorkare Megane III

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
xecuter
Posts: 2
Joined: 17 Feb 2010, 08:33
Location: Kungälv

Framruta vindrutetorkare Megane III

Post by xecuter »

Hej

Jag har en Megane III dCi från -09.
Redan från början klagade jag på att vindrutetorkaren inte tar ordentligt längst upp på rutan, (fram förarplats). Jag har naturligtvis bytt blad och provat.
De sa att det var ett "fel" man fick leva med, och att de hade provat med att byta både armar och torkarblad, men att det inte hjälpte.
"Ställ spolarmunstycket så att den sprutar högt på rutan så blir det lite bättre"
Problemet med det är att munstyckena sitter skyddad en bit under huven, så om man ställer för högt sprutar de bara upp under huven.....
Min fru har inga problem med detta eftersom hon är kortare än jag, men eftersom jag är en reslig man har jag ständigt detta besvär med skitig ruta mitt i mitt synfält.

Om jag tvättar rutan noga och tittar noga på den kan jag se skiftningar i glaset där fältet vid dålig sikt börjar, kan det vara något?

Har någon annan än jag en egen erfarenhet av detta?
Pelle Söderberg
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Framruta vindrutetorkare Megane III

Post by Starbright »

Min megane 2010 coupé, som jag ägde för ett tag sedan, hade inga som hellst tendenser till att torka dåligt på övre delen av rutan.

Förstår inte riktigt med din beskrivning hur det ser ut efter dem har torkat, så du får gärna ta en bild som tydligt visar hur torkarna torkar.

Du har helt rätt i att munstyckena sitter under huven, men det går att justera dem så att strålarna kommer högre än mitt på rutan, lite finlir som gäller bara.
Johnny Söderström
Post Reply