Problem med kombiinstrument / hastighetsmätare

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
peter61
Posts: 17
Joined: 09 Jan 2013, 22:26
Location: Göteborg

Problem med kombiinstrument / hastighetsmätare

Post by peter61 »

Har skrivit om detta förut men valde ett att göra ett nytt inlägg.

Har bytt sensorn samt skaffat en begagnat kombiinstrument och jo allt funkar just förutom hastighetsmätaren, kilometer samt tripp.

Har ssom sagt kollat kablarna så långt det går men hittar inget kabelbrott, hitta dock inte hellet det grå kontaktstycket bakom batteriet, så om någon kunde ta en bild på det så vore jag tacksam så att jag verkligen letar på rätt ställe.

Vore också tacksam om någon hade något/några mer tips på vad som kan vara fel för själv kommer jag inte på något
R Megane 1,6 99
Peter Nolfalk
peter61
Posts: 17
Joined: 09 Jan 2013, 22:26
Location: Göteborg

Re: Problem med kombiinstrument / hastighetsmätare

Post by peter61 »

Vid sidan av batteriet finns det en svar låda/box med ett antal kablar som går in bl.a röda som verkar gå till batteriet. Är det där det vita kontakstycket sitter? (detb skall tydligen vara vitt inte grått)
R Megane 1,6 99
Peter Nolfalk
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Problem med kombiinstrument / hastighetsmätare

Post by Starbright »

1. du har bytt givaren, är du 100% säker på att du fått ned den hela vägen ned så axeln faktiskt snurrar runt ?

2. Om du är helt säker på att givaren sitter korrekt, kontrollera dem 3 stiften i kontakten.
ett av dem skall ha Ubat dvs batterispänning. 1 av dem skall gå till jord.
och det sista är själva signalstiftet, kontrollera att stiften och kablarna är i gott skick och inte oxiderade på ngt vis.

3. Om allt detta är ok så får du ta och mäta signalkabeln hela vägen in till instrumentpanelen.
vet ej vilket stift det är och så utan schema men det kan man alltid leta reda på.

observera, resistansmätning är inte alltid det bästa och säkraste sättet att se om en kabel är hel.. dem måste belastas med exempelvis en lampa. Då vet man säkert att kabeln är hel.
Detta är självklart lättast att göra på Ubat-stiftet. men även jord och signalkablen bör felsökas på detta vis.

Lycka till

Vh Johnny
Johnny Söderström
Post Reply