avgasvärden

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

nordlanderumeå
Posts: 6
Joined: 17 Mar 2011, 19:53
Location: Umeå

Re: avgasvärden

Post by nordlanderumeå »

Prova lambdasonden först. Går bra att plocka lös den och elda på den med en "blåslamp" samtidigt som man mäter spänningen. Om spänningen inte rätt fort går över 0,6 volt så är lambdan kass.


http://www.picoauto.com/applications/lambda-sensor.html

Om katalysatorn var kass så tror jag du skulle ha mycket sämre värden.
Fredrik Nordlander
nordlanderumeå
Posts: 6
Joined: 17 Mar 2011, 19:53
Location: Umeå

Re: avgasvärden

Post by nordlanderumeå »

"irconia sensors can also be bench-tested by heating the tip with a propane torch while monitoring the sensor’s voltage output with a digital voltmeter. Connect the positive voltmeter lead to the signal wire (normally black) coming out of the O2 sensor and the negative voltmeter lead to the sensor’s outer shell. Then heat the tip of the sensor with the propane torch. The tip should be hot enough to turn cherry red, and the flame must enter the opening into the sensor tip. If you get a voltmeter reading above 600 millivolts (0.6 volts), and the reading quickly changes as you move the flame back and forth over the tip, the sensor is okay. A low reading or one that is slow to change means the sensor needs to be replaced."
Fredrik Nordlander
mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

Re: avgasvärden löst!

Post by mike_p »

Hej igen!
En ny katalysator från Autofrance löste allt. Perfekta värden! Tack alla som hjälpt mig!!

Mikael//
mikael persson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: avgasvärden löst!

Post by Tony »

mike_p wrote:Hej igen!
En ny katalysator från Autofrance löste allt. Perfekta värden! Tack alla som hjälpt mig!!

Mikael//
Tror inte katten har löst dina problem fullt ut, mer än att du kom igenom besiktiningen, har du problem med att den går orent och sånt så kommer du bara skita ner den nya katten tills den inte heller funkar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

Re: avgasvärden

Post by mike_p »

Tror inte katten har löst dina problem fullt ut, mer än att du kom igenom besiktiningen, har du problem med att den går orent och sånt så kommer du bara skita ner den nya katten tills den inte heller funkar.

du var mig en glädjedödare.....kan du inte låta mig vara glad för att problemet är löst. Skojar bara, den går bra nu i alla fall och den går så länge den går, sedan får det bli en Scenic lite nyare.

Mikael//
mikael persson
Post Reply