avgasvärden

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

avgasvärden

Post by mike_p »

Hej!

Fick nedslag på avgasvärdena på besiktningen:
CO: 0,5 (0.5)
CO 2500: 0.5 (0.3)
HC: 095 (100)
LAMBDA: 1.00 /0.97-1.03)

Det är alltså CO-halt förhöjd tomgång.
Olja nyligen bytt, men inte tändsift och luftfilter Den läcker lite olja, någonstans vid tändstiften och det luktar lite bränd olja vid tomgång.
Topplockspackning bytt för två år sedan, vet ej om det har något med saken att göra....
Den ryker lite vid tomgång, men inte alls lika mycket som då vi bytte packning.
Någon ide`någon?? Väldig tacksam för förslag.

Bilen är en Megane Scenic-98 med 26000 mil på mätaren. Den går väldigt bra för övrigt, kör 10 mil/dagen till jobbet utan problem.

Mikael//
mikael persson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: avgasvärden

Post by Starbright »

För höga CO nivåer betyder en Fet förbränning.

Dvs, det blir för många bränslepartiklar i förhållande till mängden syre som finns till förbränningen.
CO eller kolmonoxid som det heter bildas när förbränningen är syrefattig.

Orsaken kan vara slitna stift, igentäppt luftfilter.

Eftersom HC värdet också är aningen högt ( gokännt men vid optimal fröbränning skall det bara finnas en liten liten del kvar.) så gissar jag på bränsleblaningen inte antänds korrekt hela tiden, utan det blir missar lite då och då.

Eftersom bilen gått 26k mil så kan ju katalysatorn vara dålig också.

Byt stift och luftfilter för att ta bort den felkällan.

Gör sedan ett avgasprov och se om det blivit ngn skillnad.
Eftersom lambdavärdet är helt perfekt tror jag inte att du har ngt luftläckage eller liknande.

vh Johnny
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: avgasvärden

Post by Dennis »

-98 och 26.000mil. Renoverades ventiler och ventilsäten när toppen var av? Annars har du nog en fel källa där också. Men börja med det Johnny skrev.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

Re: avgasvärden

Post by mike_p »

hej igen!
Nej,ingen ventilrenovering! Det var en "budgetlagning". Men jag gör som Johnny säger och återkommer med resultet. tack så länge!

Mikael//
mikael persson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: avgasvärden

Post by Dennis »

Du kan ju i förebyggande syfte mäta ventilspelen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

Re: avgasvärden

Post by mike_p »

Hej igen!

Mina avgasvärde var ju:

CO: 0,5 (0.5)
CO 2500: 0.5 (0.3)
HC: 095 (100)
LAMBDA: 1.00 (0.97-1.03)

Olja och filter nyligen bytt. Har bytt tändstift och luftfilter och resultatet blev lite sämre faktiskt....
Tempmätaren går upp till hälften för att sedan sjunka till första strecket och sedan pendlar det där emellan. Det har den gjort sedan jag köpte bilen för två år sedan. Bytte termostat då men det blev likadant efter det. Vet inte om det har något med saken att göra.
Besiktningsmannen, som i detta fallet var en kvinna..tyckte att den gick väldigt ojämt.
Några mera tips...har inte kollat ventilspelen som Dennis föreslog. Kan det vara så enkelt som "bara" katalysatorn. Har läst om tempgivaren som kan vara kass också..
Bilen är skruttig och har gått 26500 mil och är ingen skönhet längre! Men det är en perfekt pendlarbil, men jag vill lägga ut minimalt med pengar på den (men det vill väl alla när det gäller bilar...)
Tacksam för alla tips och Glad Påsk på Er alla!

Mikael//
mikael persson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: avgasvärden

Post by Starbright »

En bil som blir servad skall inte kunna gå sämre...

Användes korrekt tändstift? rätt elektrodavstånd? ingen spricka i ngt stift?
ngn tändkabel som är i dåligt skick?

Går bilen sämre än innan ? dvs rycker den och har sig, är den tröttare än normalt?

Låter det som den går ojämnt, så gör den nog det också.
gäller det bara att komma på varför.

Glad påsk!
Johnny Söderström
mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

Re: avgasvärden

Post by mike_p »

Tändstiften inköpta på Mekonomen, antar att de är rätt. Alltså, Värdet på förhöjd tomgång steg från 0.5 till 0.6.
Jag tycket att bilen går som innan, men man vänjer sig ju. tycker själv att den är pigg för sin ålder. Det var tjejen på besiktningen som tyckte att den gick ojämnt som "in i bäng".
Tändkablarna ser OK ut.
Ska man byta ut del för del och kolla resultatet därefter? Det är väl något med förbränningen, den luktar lite halvilla från motorn.
Kan det vara katalysatorn ändå? Om inte den är OK, blir avgasvärdena dåliga då?
Vet att det är många frågor, men vill ju som sagt inte byta mer än vad man behöver....

Mikael//
mikael persson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: avgasvärden

Post by Starbright »

Byta del för del för att slutligen komma fram till vad som för felar, är INTE aktuellt.
Helt fel väg att gå.

Vet inte ens vilken motor din bil har :)

Finns många saker på en bil som gått 26k mil , som kan vara slitet/felaktigt.

Det kan ju vara Katalysatorn. Är den dålig så självklart blir avgasvärdena därefter.
Men man byter inte kat innan man uteslutit andra möjliga felkällor.

Avgasvärdena är ju inte katastrof, dem visar bara att ngt inte står rätt till.

Man hör ganska bra om en bil har dålig förbränning/misständer-
Tjejen på besiktningen bör nog ha lite hum iaf.

Tändspolen kanske ger dålig gnista, sådant gör ju att förbränningen har svårt att antändas.
Dålig kompression gör ju givetvis samma sak även det.

/Johnny
Johnny Söderström
mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

Re: avgasvärden

Post by mike_p »

Hej igen!
Jag är tacksam för all hjälp Johny!
Motorn är K7M-702. !.6. En Renault Scenic-98.
Frågar man på besiktningen så får man inga svar, de får/vill inte ge några "ledtrådar".
Men en av tändspolarna ser lite halvkass ut. Är tändpolarna likadana, jag menar om man åker till skroten och plockar från en bil, kan man ta vilken av de 4 som helst..?
Det finns ju "budgetkatalysator" att köpa för ca 600:- på skruvat.se t.ex. Är ju inte så farligt dyrt om det nu inte skulle vara den ändå.
Jag har ju läst som sagt, om tempgivaren är kass så ger den fel signaler till motorn som tror att den är varm/kall?? Är det också en felkälla?
Många frågor igen...

Ha det gött!

Mikael//
mikael persson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: avgasvärden

Post by Starbright »

K7M har inte 4 st tändspolar, den har 2 st :)

Jag antar att du menar att den har 4 st tändkablar och det är riktigt.
Om du följer tändkablarna så kommer du slutligen komma till just ena av dem 2 tändspolarna. ser en av kablarna lite dålig ut så kanske den är det också. Har dem inte blivit utbytta på 26k mil kan det mycket väl vara dags nu.

För att vara säker om tändspolen ger dålig gnista så måste man kontrollera med en tändspoleprovare. Då kan man justera själva avståndet som gnistan skall hoppa för att nå jord , och just det avståndet beräknas ha en viss effekt t.ex 20Kvolt.

Kanske det börjar bli dags att ta bilen till en verkstad nu. Säg att dem får felsöka för kanske 1500, byt inga grejer innan dem kan redogöra för dig varför den skall bytas. På en timme hinner man kolla en hel del.

Ger tempgivaren fel värde så kan ju även den ställa till, men brukar vara andra symptom då.

Visar ett kompprov på bra resultat, tändspolarna i gott skick, evt nya tändkablar. men fortfarande samma värde på avgaserna, ja då kanske man får satsa på en ny kat isf.
Aldrig använt mig av budgetkat så kan inte svara hur bra dem funkar. Budget kattarna måste svetsas fast på systemet och det får du nog göra hos en avgasfirma isf.

Blir det aktuellt med katbyte , kolla vad dem tar på Autofrance. lär vara ordentligt mycket billigare än vad auktoriserade verkstäder tar iaf.
Johnny Söderström
mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

Re: avgasvärden

Post by mike_p »

Blir att lämna in den för kompprov efter påsk!
Återkommer med resultat.
Tack igen så länge!

mikael//
mikael persson
mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

Re: avgasvärden

Post by mike_p »

hej igen!
Var på Mekonomen idag och fick en tid för felsökning måndag 8/4. 525:- för felsökning och utifrån det får jag se hur det blir, beroende på vad som måstae åtgärdas.
Hör av mig!

mikael//
mikael persson
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: avgasvärden

Post by Bengt »

mike_p wrote:hej igen!
Var på Mekonomen idag och fick en tid för felsökning måndag 8/4. 525:- för felsökning och utifrån det får jag se hur det blir, beroende på vad som måstae åtgärdas.
Hör av mig!

mikael//
Ja tippar på läckage topp avgasventiler , sen 26T är nog kolvringar ett minne blott , Om inte katten har fel invändigt ( bitar borta , lossa den på båda sidor och SYNA )

stift har jag kört med i 2000mil .
mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

Re: avgasvärden

Post by mike_p »

hej igen!
Var på Mekonomen och de konstaterade att katalysatorn var kass (trodde dom...)
Blir till att kolla efter en begagnad på bildelsbasen. Skruvat.se har ju skapliga priser, men enligt Mekonomen kass passform?
Jag vet, jag ska kolla med Benny på Autofrance....har inte gjort det än. Har bara goda erfarenheter av honom sedan innan.
Återkommer.

Mikael//
mikael persson
Post Reply