problem med flackande mätartavlor + radion Renault Laguna 00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lagunaman1978
Posts: 9
Joined: 21 Mar 2013, 19:59
Location: Borås

problem med flackande mätartavlor + radion Renault Laguna 00

Post by Lagunaman1978 »

Hejsan jag skulle behöva lite råd om en Renault Laguna tillverkad oktober 2000 men 2001 års modell.

RENAULT LAGUNA GRANDTOUR (K56_) 1.8 16V (K563, K564) (120HK)

Jag har problem med att mätartavlorna helt plötsligt börjar strejka och radion bara surrar det är troligtvis något jordfel men vet inte riktigt var jag skall börja leta.

Mätartavlorna, eller hela intrumentpanelen börjar flacka och radion bara brusar sen går det en stund så är allt som vanligt igen.. efter en stund kan dom helt lägga av.. och lite senare fungera helt normalt igen.. misstänker jordfel och ärj.. en kompis sa till mig att det kan vara laddningsregulatorn, men sen i dag när ja körde så la bilen av helt plötsligt och startade lika fort.. misstänker att det är jordfel eller liknande

köpte bilen för ungifär en vecka sedan, den har stått stilla ganska mycket hos dom sista ägarna, annars verkar bilen vara i bra kondition, väldigt nöjd för övrigt, tycker verkligen om modellen, stort lastutrymme och drag :D

Tacksam för svar Mvh Mathias.
Mathias Gustavsson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: problem med flackande mätartavlor + radion Renault Lagun

Post by Stymie »

Jag skulle börja med att kolla dragkrokskontakten. Där hittar man majoriteten av jordfel på Laguna II.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Lagunaman1978
Posts: 9
Joined: 21 Mar 2013, 19:59
Location: Borås

Re: problem med flackande mätartavlor + radion Renault Lagun

Post by Lagunaman1978 »

[quote="Lagunaman1978"]Hejsan jag skulle behöva lite råd om en Renault Laguna tillverkad oktober 2000 men 2001 års modell.

RENAULT LAGUNA GRANDTOUR (K56_) 1.8 16V (K563, K564) (120HK)

Jag har problem med att mätartavlorna helt plötsligt börjar strejka och radion bara surrar det är troligtvis något jordfel men vet inte riktigt var jag skall börja leta.

Mätartavlorna, eller hela intrumentpanelen börjar flacka och radion bara brusar sen går det en stund så är allt som vanligt igen.. efter en stund kan dom helt lägga av.. och lite senare fungera helt normalt igen.. misstänker jordfel och ärj.. en kompis sa till mig att det kan vara laddningsregulatorn, men sen i dag när ja körde så la bilen av helt plötsligt och startade lika fort.. misstänker att det är jordfel eller liknande

köpte bilen för ungifär en vecka sedan, den har stått stilla ganska mycket hos dom sista ägarna, annars verkar bilen vara i bra kondition, väldigt nöjd för övrigt, tycker verkligen om modellen, stort lastutrymme och drag :D

Tacksam för svar Mvh Mathias.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har kollat kontakten till draget inga bekymmer där..

tog även loss mätartavlan och bytte ut lite lampor så att allt lyser fint, när jag gjorde det så tog jag loss plus och jord för att vara säker att inget skulle hända när ja grejade, satte dit polerna efter några timmar när ja va klar och startade, allt funkade fint i en kvart sen va mätarna döda igen, och började hoppa lite efter en stund. har kollat batteriet, även om det pendlar lite mellan svart (som att det behöver laddas) och grönt (ok) så fick ja ut 12,59.glömde mäta det när tavlorna flackade så skall göra detta i morgon.
Mathias Gustavsson
Lagunaman1978
Posts: 9
Joined: 21 Mar 2013, 19:59
Location: Borås

Re: problem med flackande mätartavlor + radion Renault Lagun

Post by Lagunaman1978 »

Stymie wrote:Jag skulle börja med att kolla dragkrokskontakten. Där hittar man majoriteten av jordfel på Laguna II.
Lyfte av jorden i dag när bilen va i gång.. till min förvåning så fortsatte den att gå utan problem.. så nu vet ja i alla fall att den jordar från någonting annat.. =)
Mathias Gustavsson
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: problem med flackande mätartavlor + radion Renault Lagun

Post by hkc616 »

Jorden från batteriet, alltså minuspolen? Startar bilen utan den så har du något läskigt fel men att bilen fortsätter att gå när du lyfter av den är nog inte så ovanligt.

/Fredrik
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: problem med flackande mätartavlor + radion Renault Lagun

Post by Tony »

Om man lyfte av jordkablar medvetet kan strömen gå mycket underliga vägar tex via gasvajer (när sådan finns) eller kopplingsvajer osv, så jag rekommderar inte att göra så..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply