Motorproblem Megane 1 -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
renaultlovers
Posts: 2
Joined: 22 Mar 2013, 20:38
Location: Karesuando

Motorproblem Megane 1 -99

Post by renaultlovers »

Detta gäller en Megane 1.4 16v -99

Problemet är att den bara tvärdog och då man försöker starta så surrade det bara höger fram.
Trodde först att kamremmen gått, men den är hel.

Däremot så satt remhjulet nere på vevaxeln helt löst, vi drog åt den men då är motorn helt stum istället då man försöker starta.

Vad har hänt??
Mika Hausoo
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Motorproblem Megane 1 -99

Post by Starbright »

E7J eller K4J? K4J antar jag då den var 16v

vevaxelremskiva är ej fastkilad på dessa motorer. vevaxeldrevet hålls fast av remskivans skruv.
Om remskivan sitter löst så har skruven lossat vilket innebär att vevaxeln inte längre driver runt kamaxlarna.

Med största sannorlikhet har du topphaveri.

Du märker inte detta när du snurrar på vevaxeln och skruven inte är åtdragen eftersom då snurrar du bara på veven i sig, du driver ej runt kamaxlarna. veven har nog slagit i och böjt vissa ventiler vilket gör att den nu kan röra sig fritt när du snurrar.

När du sedan drar åt skruven, så blir kamaxlarna med i leken igen, men eftersom dem nu står fel så slår dem helt enkelt i kolvarna när du försöker vrida.

Rätta mig gärna om jag skriver ngt fel nu.

detta är ju då såklart en hypotes, men för att veta säkert måste man ju få inspektera motorn
Johnny Söderström
renaultlovers
Posts: 2
Joined: 22 Mar 2013, 20:38
Location: Karesuando

Re: Motorproblem Megane 1 -99

Post by renaultlovers »

som jag misstänkte då.

Volvo bytte kamrem 2010, har de något ansvar fortfarande för den bulten på remskivan som de inte verkar ha dragit korrekt?
Mika Hausoo
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Motorproblem Megane 1 -99

Post by Starbright »

Tyvärr har man bara reklamationsrätt i 1 år...

Som jag sa tidigare så kan jag ju inte veta helt säkert att det är just detta som är felet, men tyvärr så verkar det ju så.

Du borde verkligen ta reda på vad som har hännt, och efter det gå vidare, om man har gjort ett felaktigt jobb.
Johnny Söderström
Post Reply