däcktryckssensorer/ringstryck strul

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
nyssta
Posts: 3
Joined: 13 Oct 2012, 12:11
Location: mariestad

däcktryckssensorer/ringstryck strul

Post by nyssta »

Hejsan jag har en Renault Laguna ii, 1.8
jag får felmeddelande att jag har punktering och en röst som säger flat tyre.
men det står också att jag har 2.0 i däcktryck. och när jag kollar på däcket ser det bra ut. och när jag mäter trycker får jag samma som indikeringen 2.0 vad kan vara fel?
anders nyström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: däcktryckssensorer/ringstryck strul

Post by Tony »

nyssta wrote:Hejsan jag har en Renault Laguna ii, 1.8
jag får felmeddelande att jag har punktering och en röst som säger flat tyre.
men det står också att jag har 2.0 i däcktryck. och när jag kollar på däcket ser det bra ut. och när jag mäter trycker får jag samma som indikeringen 2.0 vad kan vara fel?
tycker du har för lite luft 2,0 är inte så mycket på en 1,5 tons bil, dom larmar när dom avviker från dom andra och även när trycker börjar bli lite lågt eller högt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nyssta
Posts: 3
Joined: 13 Oct 2012, 12:11
Location: mariestad

Re: däcktryckssensorer/ringstryck strul

Post by nyssta »

jo. lite lite är det. men grejen är den att om det är fel på sensorerna får man sensor fault. som när man byter däck. men om ringtrycket är dåligt får man check the pressure. pressure low gul varning. men nu registrerar den tryck på 2.0 och ger meddelandet punka och stopp. röd varning och så säger rösten. flat tyre stop and change tyre.
tänkte höra varför den gör de?

för man kan ju inte ha 2.0 i däcktryck som håller sig och samtidigt ha punktering.
förövrigt står de i instruktonsboken att trycket skall vara 2.1 så skillnad på 0.1 bar ska ju inte bilen bry sig om. resterande däck har samma tryck också.
anders nyström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: däcktryckssensorer/ringstryck strul

Post by Tony »

Ja det är ju inte riktigt rätt att den gör så, är det bara ett däck som gör så? Flyttar sig felet om du flyttar fälgen till en annan plats?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nyssta
Posts: 3
Joined: 13 Oct 2012, 12:11
Location: mariestad

Re: däcktryckssensorer/ringstryck strul

Post by nyssta »

jo det är bara vänster fram. de andra krånglar inget. nej jag har inte testat att byta plats på däcken än.
anders nyström
1Runner
Posts: 3
Joined: 09 Aug 2013, 21:02
Location: Stavsjö

Re: däcktryckssensorer/ringstryck strul

Post by 1Runner »

Ja nu var det ju några månader sen senaste inlägget MEN jag tänkte tala om hur jag gjorde med krånglande sensorer som berodde på att bilen (Megane ll 2005) hade stått ett halvår. Jag fick tipset att blåsa upp trycket till tre kilo och sen släppa ut nästan allt och sist fylla upp till normalt tryck och det funkade!
Det var för ett år sen och jag har ännu inta haft den indikationen igen
Bor iofs i Spanien och jag tror att vägsaltet i Sverige kan vara en starkt bidragande faktor till liknande problem.
Karl-Arne Alsbjer
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: däcktryckssensorer/ringstryck strul

Post by Tony »

1Runner wrote:Ja nu var det ju några månader sen senaste inlägget MEN jag tänkte tala om hur jag gjorde med krånglande sensorer som berodde på att bilen (Megane ll 2005) hade stått ett halvår. Jag fick tipset att blåsa upp trycket till tre kilo och sen släppa ut nästan allt och sist fylla upp till normalt tryck och det funkade!
Det var för ett år sen och jag har ännu inta haft den indikationen igen
Bor iofs i Spanien och jag tror att vägsaltet i Sverige kan vara en starkt bidragande faktor till liknande problem.
Givaren sitter inne i däcket så jag tror inte salt har någon möjlighet att komma in, jag antar att givaren bara går till 3 bar och sen får den någon typ av reset av att göra så.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply