Megane -98 K7M-702 Orolig motorgång

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Maartin
Posts: 2
Joined: 01 Apr 2013, 00:38
Location: Örebro

Megane -98 K7M-702 Orolig motorgång

Post by Maartin »

Tjena! Är ny här på forumet, men reggade mig efter att ha fått lite problem med lilla renån. Jag har sökt efter svar, men inte hittat nån med samma symptom.

Bilen har alltid haft vissa mindre defekter, såsom hastighetsmätare som svajar och fjäderbenslagringar som ger väsen ifrån sig. Ja, ni fattar, värdsliga problem!

Däremot, en kall morgon för 2 veckor sen började bilen bete sig mycket misstänksamt på motorvägen påväg till jobbet. Körde i lagom hastighet när bilen plötsligt la av, och började istället hacka. Rullade in mot vägkanten och höll gas för att motorn inte skulle dö. Vid fullgas pendlar bilen mellan 500-1500 RPM ungefär varje sekund. Bilen rök misstänktsamt mycket vitt under tiden jag höll stum gas, och jag misstänkte topplockspackningen då man även kunde känna den där lukten från "avgasvatten". Efter en tag började motorn gå bättre och bättre, till slut så bra att jag kunde bege mig hemåt för byte av bil. Jag uppmärksammade även att varvtalsräknaren inte följde med något vidare. Ibland går bilen som den ska, och visar inga tecken på något problem, för att sedan bli besatt av nån högre,mörk makt och gå illa som f*n.

Kollade felkoder nån vecka innan det, och ECU:n hade registrerat på Lambdasonden, varvtalsgivare (vevaxelgivaren alltså) och hastighetsgivare.

Nu till det roliga, Lambdasonden byttes för lite drygt 6 månader sen när min bror köpte bilen, och detta gjordes på Meca-verkstad. Lambdasonden är av märket Bosch.
Varvtalsgivaren böt jag idag, också den av märket Bosch. Hastighetsgivaren är det troligtvis inget fel på, då det är instrumentet i bilen som är "slappt". Enligt uppgift från min bror så är det fjädern till själva hastighetsnålen som är så pass dålig att den kan kasta sig i alla riktningar den vill utan att fjädern begränsar den nämnvärt.

Så, vad tror ni?

Jag har små funderingar på att skaffa en begagnad lambdasond, för att sedan kontrollera felkoderna och se om det verkligen är fel på den. Reklamationsrätt har vi fortfarande, men jag vill helst själv vara säker på att det är fel på materialet innan man ställer sig och gormar på verkstaden att dom gjort fel, om ni förstår vad jag menar.

Jag ska kontrollera kontakterna på vevaxelgivaren så det inte är ärg och liknande, samt att kablarna är hela.

Ska också kolla över tändkablar och dylikt.

Jag har slut på ideér. och vädjar därför till er om hjälp.

Fråga gärna om något är oklart, mina förklaringar har en tendens att bli luddiga och smått oförståbara :roll:

Ja, jag vet att texten är oerhört lång, man kanske skulle prova att skriva en bok?

Tack på förhand!
Martin Jönsson
Örebro
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Megane -98 K7M-702 Orolig motorgång

Post by Mats »

På Megane I med K7M motor blir det väldigt ofta problem med ett par jordkablar mellan styrbox och motor. Dom sitter vid oljestickan på motorn, två svarta kablar i samma kabelsko. Dom är lite för kort dragna så dom ledas av med åren. Byt kabelskor och se till att kablarna når annars förläng dom lite. När det är glapp där blir det många skumma fel på bilen så börja med att kolla där.
/Mats Nilsson #524
Maartin
Posts: 2
Joined: 01 Apr 2013, 00:38
Location: Örebro

Re: Megane -98 K7M-702 Orolig motorgång

Post by Maartin »

Mats wrote:På Megane I med K7M motor blir det väldigt ofta problem med ett par jordkablar mellan styrbox och motor. Dom sitter vid oljestickan på motorn, två svarta kablar i samma kabelsko. Dom är lite för kort dragna så dom ledas av med åren. Byt kabelskor och se till att kablarna når annars förläng dom lite. När det är glapp där blir det många skumma fel på bilen så börja med att kolla där.
Tack Mats! Det verkar som att det var det som var felet. Kablarna var helt av, så jag förstår inte varför bilen gått konstigt bara ibland.
Har gjort en provisorisk lösning just nu med en extra bit kabel och lite kabelskor, men så fort tid finns så ska jag sprätta isär kablaget och göra det ordentligt. Passade även på att byta stora jordkabeln som går från motorn till torpeden till en 35kvadratskabel som egentligen hör hemma på en eltruck. Det borde funka :lol:
Martin Jönsson
Örebro
Post Reply