Termostathus Clio

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Termostathus Clio

Post by Vauxhallkillen »

Skulle hjälpa en bekant att byta topplockspackning på hans Clio 1.6 16V -03, eftersom verkstaden hävdade att det var därifrån den läckte olja.
De ville ha 10.000 för jobbet...

När jag väl får hem bilen och kryper under och kollar syns det mest oljespill i bakre hörnet på motorn mot växellådssidan. Annars ser det väldigt torrt och fint ut.
Hmm, jag har googlat lite och sett att termostathuset kan läcka olja också, så jag bestämmer mig för att börja där.

Visar sig att en skruv som håller (plast-)huset saknas, och en annan sitter fingerlöst...
Image
Byter packningen, och allt verkar torrt än så länge. :)

/A
Anders Helstad
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Termostathus Clio

Post by Stymie »

Förhoppningsvis en solskenshistoria!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Andreas83
Posts: 1
Joined: 21 Apr 2013, 13:24
Location: Farsund

Re: Termostathus Clio

Post by Andreas83 »

Hej,

Är ny här på forumet och hoppas kunna få mycket bra hjälp i framtiden.

Har en Renault Laguna (2) med 1,6 L motor. Tror det är i princip samma motor som du har i din clio. Nu verkar det som att jag har samma problem som du har. Det ser ut att läcka olja från termostathuset.

Är det fortfarande läckagefritt på din bil? Vad kostade packningen? Förstår inte varför det är olja där. Ska det vara det? Om jag lossar termostathuset rinner det då ut olja där?

Har en Renault Laguna 2004.

/Andreas
Andreas Hammargren
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Termostathus Clio

Post by Vauxhallkillen »

Jo, det ser fortfarande torrt och fint ut.
Kom lite mer olja först, men det visade sig komma från den kabelränna i plast som går precis under huset. Det hade nog samlats upp en del olja i den.

Genom termostathuset leds det både kylvatten och olja. Ut genom ett hål i topplocket och in genom ett annat, typ.

Lite olja spiller ut, men inte mycket. Jag pluggade hålen med en öronpropp och en papperstuss medans jag jobbade.
Vatten kommer det en helt del! Man får lossa nedre slangen på kylaren och släppa ut det mesta, men det blir ändå lite spill när termostathuset lossas.

Packningen hade jag i den kompletta sats (sotningssats) som jag köpt, så jag vet inte vad den kostar löst. Kan inte vara många kronor tycker jag, men säg en hundring.
Anders Helstad
Post Reply