Clio -99 Läckande trågpackning, hur byta?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Herman
Posts: 35
Joined: 23 Aug 2010, 09:00
Location: Tranås

Clio -99 Läckande trågpackning, hur byta?

Post by Herman »

Tydligen är oljetrågspackningen dålig så det läcker olja därifrån.

Kollade med fordonsprogrammet om de kunde fixa det men de säger att man måste lyfta hela motorn för att komma åt oljetråget.

Vad säger ni mekarkunniga om det? Stämmer det? Om det gör det är det värt att göra den operationen?
Tomas Andersson

Clio 1,4 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio -99 Läckande trågpackning, hur byta?

Post by Tony »

Herman wrote:Tydligen är oljetrågspackningen dålig så det läcker olja därifrån.

Kollade med fordonsprogrammet om de kunde fixa det men de säger att man måste lyfta hela motorn för att komma åt oljetråget.

Vad säger ni mekarkunniga om det? Stämmer det? Om det gör det är det värt att göra den operationen?
Tror dom har rätt, men är det inte upp till dig att anse om det är värt det? Din bil och dina pengar
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Herman
Posts: 35
Joined: 23 Aug 2010, 09:00
Location: Tranås

Re: Clio -99 Läckande trågpackning, hur byta?

Post by Herman »

Tony wrote:Tror dom har rätt, men är det inte upp till dig att anse om det är värt det? Din bil och dina pengar
Jo klart det är upp till mig men eftersom jag själv inte är ett dugg mekarkunnig så kan jag inte bedöma eventuella risker, tid, kostnad osv som man måste väga in.

Det är ju inte roligt att laga det hela om det sen efter tusen mil visar sig börja läcka igen eller vad som nu skulle kunna hända om man lyfter hela motorn t ex.

Det jag sökte här var era infallsvinklar och eventuella erfarenheter.
Tomas Andersson

Clio 1,4 -99
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Clio -99 Läckande trågpackning, hur byta?

Post by linkan62 »

Beror på hur mycket det läcker, tycker jag. Låter som ett dyrt projekt för att åtgärda ett förhållandevis litet problem. Javisst är det irriterande med oljedropp men hur mycket är det? Det kanske funkar och hålla koll på oljan och hälla på vid behov, istället för att kosta på en dyr reperation på en så pass gammal bil.

Om fordonsprogrammet på din ort åtar sig det kanske det inte är så kännbart och skulle funka.

Lycka till
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Herman
Posts: 35
Joined: 23 Aug 2010, 09:00
Location: Tranås

Re: Clio -99 Läckande trågpackning, hur byta?

Post by Herman »

linkan62 wrote:Beror på hur mycket det läcker, tycker jag. Låter som ett dyrt projekt för att åtgärda ett förhållandevis litet problem. Javisst är det irriterande med oljedropp men hur mycket är det? Det kanske funkar och hålla koll på oljan och hälla på vid behov, istället för att kosta på en dyr reperation på en så pass gammal bil.

Om fordonsprogrammet på din ort åtar sig det kanske det inte är så kännbart och skulle funka.

Lycka till

Ja det som irriterar mest är nog oljedroppet och att det blir så kladdigt under motorn. Det läcker dock inte så mycket så jag behöver fylla på nåt.

Fordonsprogrammet skulle nog kunna göra det och de tar bara en symbolisk summa för jobbet men jag är rädd för att man kanske får annat strul på halsen efter man har lyft motorn. Det kanske påverkar andra packningar eller nåt.

Tack för dina synpunkter.
Tomas Andersson

Clio 1,4 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio -99 Läckande trågpackning, hur byta?

Post by Tony »

Skulle vara om dom klantade sig och skruvade sönder något annat.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Herman
Posts: 35
Joined: 23 Aug 2010, 09:00
Location: Tranås

Re: Clio -99 Läckande trågpackning, hur byta?

Post by Herman »

Tony wrote:Skulle vara om dom klantade sig och skruvade sönder något annat.

Jo det stämmer, de har klantat sig lite tidigare så jag är lite skeptisk. Blir nog så att jag struntar i att fixa det. Får väl ta tag i det om besiktningen kommenterar läckaget.

Tack för ditt svar.
Tomas Andersson

Clio 1,4 -99
Post Reply