Jag måste få upp bagageluckan på våran Renault Clio 2012

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
shysstkille
Posts: 7
Joined: 28 Sep 2012, 08:21
Location: västra götaland

Jag måste få upp bagageluckan på våran Renault Clio 2012

Post by shysstkille »

Hej på er alla,jag har ett litet problem jag behöver er hjälp med och FÖRHOPPNINGSVIS kan ni hjälpa mig, frugan hade lite bråttom iväg imorse och skulle packa in barnvagn och åkpåse i bagaget, problemet som händer då är att åkpåsen på ngt sätt fastnar i låset så att luckan sitter nu låst i "första hacket",problemet är då att jag får inte upp luckan, vi kan heller inte låsa bilen då den indikerar att luckan inte är riktigt stängd och låser då upp låset igen.
Ngn här som vet hur jag kan gå vidare?,vad jag behöver lossa för att kunna komma åt låset riktigt från insidan?,hjälper det om jag läggar av pluskabeln?,släpper låset då?

Tips mottages tacksamt, gärna med ev sprängskiss eller förklaring :D

Bilen vi har är en renault clio årsmodell 2012, halvkombi
Peter
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Jag måste få upp bagageluckan på våran Renault Clio 2012

Post by Joakim16v »

shysstkille wrote:Hej på er alla,jag har ett litet problem jag behöver er hjälp med och FÖRHOPPNINGSVIS kan ni hjälpa mig, frugan hade lite bråttom iväg imorse och skulle packa in barnvagn och åkpåse i bagaget, problemet som händer då är att åkpåsen på ngt sätt fastnar i låset så att luckan sitter nu låst i "första hacket",problemet är då att jag får inte upp luckan, vi kan heller inte låsa bilen då den indikerar att luckan inte är riktigt stängd och låser då upp låset igen.
Ngn här som vet hur jag kan gå vidare?,vad jag behöver lossa för att kunna komma åt låset riktigt från insidan?,hjälper det om jag läggar av pluskabeln?,släpper låset då?

Tips mottages tacksamt, gärna med ev sprängskiss eller förklaring :D

Bilen vi har är en renault clio årsmodell 2012, halvkombi
Tveksamt om det går men du kan prova att trycka igen lucka så mycket det går och samtidigt trycka på öppnaknappen. Har du tur räcker det för att bilen ska tro att luckan är stängd och därmed öppna.
Annars är det att kolla från insidan, det ska finnas något att trycka på för att mekaniskt få upp låset, evetuellt behöver du då även ta av klädseln.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
shysstkille
Posts: 7
Joined: 28 Sep 2012, 08:21
Location: västra götaland

Re: Jag måste få upp bagageluckan på våran Renault Clio 2012

Post by shysstkille »

Joakim16v wrote:
shysstkille wrote:Hej på er alla,jag har ett litet problem jag behöver er hjälp med och FÖRHOPPNINGSVIS kan ni hjälpa mig, frugan hade lite bråttom iväg imorse och skulle packa in barnvagn och åkpåse i bagaget, problemet som händer då är att åkpåsen på ngt sätt fastnar i låset så att luckan sitter nu låst i "första hacket",problemet är då att jag får inte upp luckan, vi kan heller inte låsa bilen då den indikerar att luckan inte är riktigt stängd och låser då upp låset igen.
Ngn här som vet hur jag kan gå vidare?,vad jag behöver lossa för att kunna komma åt låset riktigt från insidan?,hjälper det om jag läggar av pluskabeln?,släpper låset då?

Tips mottages tacksamt, gärna med ev sprängskiss eller förklaring :D

Bilen vi har är en renault clio årsmodell 2012, halvkombi
Tveksamt om det går men du kan prova att trycka igen lucka så mycket det går och samtidigt trycka på öppnaknappen. Har du tur räcker det för att bilen ska tro att luckan är stängd och därmed öppna.
Annars är det att kolla från insidan, det ska finnas något att trycka på för att mekaniskt få upp låset, evetuellt behöver du då även ta av klädseln.

Om jag behöver ta av klädseln,är det klädseln på bagageluckan vi pratar om då?
Inte så att du har en haynes gör det själv bok liggande?
Peter
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Jag måste få upp bagageluckan på våran Renault Clio 2012

Post by Tony »

Ja inte är det frugan du skall ta av klädslen på :wink: Tror inte det som sitter fast är så snyggt längre, så går det inte krypa in och skära sönder det som sitter där?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Jag måste få upp bagageluckan på våran Renault Clio 2012

Post by Starbright »

Inte helt hundra, men jag tror att du faktiskt skall kunna nödöppna bakluckan från bagageutrymmet, detta genom att föra in t.ex en mejsel innanför en (evt) liten plastfilm på själva bakluckelåset och sedan dra den lilla manöverarmen innanför.

Man skall nämligen kunna öppna luckan även om tryckknappen går sönder.

kolla denna tråd för mera info och även lite bilder.

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 25&t=14488
Detta gäller en annan bil, men har för mig det ser ungefär likadant ut på Clion.

Lycka till

vh Johnny
Johnny Söderström
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Jag måste få upp bagageluckan på våran Renault Clio 2012

Post by Joakim16v »

shysstkille wrote: Om jag behöver ta av klädseln,är det klädseln på bagageluckan vi pratar om då?
Inte så att du har en haynes gör det själv bok liggande?
Ja, det var den jag syftade på. Det är ju bakluckan som ska upp..

Jag har flera Haynes-böcker men inte till så nya bilar! :lol:
Mitt intresse gäller främst bilar från sent 80 till tidigt 90-tal.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply