Bilen tänder inte, fullt batteri.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Paperbasket
Posts: 1
Joined: 24 Apr 2013, 14:36
Location: Ljungby

Bilen tänder inte, fullt batteri.

Post by Paperbasket »

Hej!

Har ett problem med min Clio -94. Förra veckan hände det någon gång att bilen inte tände när jag drog runt nyckeln men fick det att fungera sen.

Nu dock: All elektronik fungerar men bilen tänder inte, eller vad det korrekta uttrycket är. Haft problem med någon bil innan där startmotorn tuggar men med denna bilen så händer absolut ingenting mer än att stereo, lyktor etc går igång. Helt tyst i motorrummet.

La märke till detta förra veckan som sagt då bilen två gånger inte ville starta när man drog om nyckeln. Efter två försökt så funkade det dock båda gångerna.

Har bytt tändstift och kablar då jag trodde felet var där. En kabel var för den delen helt kaputt där den möter stiftet. Grönt/blått pulver så antar att det var någon errosion?

Tar gärna emot tips om vad jag mer kan kolla efter. Jag har väldigt grunda kunskaper om bilar, kan vara bra att veta.

Edit, gick precis ut och kollade tändstiften och insåg att jag har olja på underdelen av tändstiften. Olja som läckt in? Hur fixar men det och kan man göra det själv?
/Christoffer Nilsson
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Bilen tänder inte, fullt batteri.

Post by MartinB »

Vad gäller de oljiga tändstiften har jag ingen aning, men ang. startmotorn föreslår jag en titt i dessa två trådarna:
Startvägran Megane 99
och
Hjälp! Min R19 -94 (1.8 F3P) startar inte. [Avhjälpt]
Hoppas du hittar något som stämmer in!
Martin Bjelk
Megane CC -04
Post Reply