Megane -99: Byta/laga anliggande trumbroms (bak)?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bjorns
Posts: 4
Joined: 24 Apr 2013, 15:17
Location: Örebro

Megane -99: Byta/laga anliggande trumbroms (bak)?

Post by bjorns »

Hej på er alla Renault-experter. Jag har läst forumet en tid och nu har jag en fråga:

Bakgrund: Bilen är en Megane -99:a med trumbromsar bak. Vänster sida är anliggande och har varit så i ca 1,5 år. Förra året räckte det med några rediga slag med stålhammare på trumman för att den skulle gå igenom ombesiktningen. Jag tror inte det kommer att fungera i år. Nu gnisslar bromsen i alla hastigheter upp till 100 km/h och ibland vid inbromsning så tjuter den som en Volvo. Den har rullat 25,000 mil.

Vad tror ni? Går det att smörja någon komponent inne i trumman, någon fjäder eller kolv som kanske inte går tillbaka som den ska efter anläggningen eller är det så att bromsbackarna är slut?
Björn Sennbrink
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane -99: Byta/laga anliggande trumbroms (bak)?

Post by Tony »

bjorns wrote:Hej på er alla Renault-experter. Jag har läst forumet en tid och nu har jag en fråga:

Bakgrund: Bilen är en Megane -99:a med trumbromsar bak. Vänster sida är anliggande och har varit så i ca 1,5 år. Förra året räckte det med några rediga slag med stålhammare på trumman för att den skulle gå igenom ombesiktningen. Jag tror inte det kommer att fungera i år. Nu gnisslar bromsen i alla hastigheter upp till 100 km/h och ibland vid inbromsning så tjuter den som en Volvo. Den har rullat 25,000 mil.

Vad tror ni? Går det att smörja någon komponent inne i trumman, någon fjäder eller kolv som kanske inte går tillbaka som den ska efter anläggningen eller är det så att bromsbackarna är slut?
Varför inte ta isär och kolla? Eller kan man fråga Saida vad det är för fel,låter som du behöver en service istället för en hammare.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Megane -99: Byta/laga anliggande trumbroms (bak)?

Post by Dennis »

Tony wrote: Varför inte ta isär och kolla? Eller kan man fråga Saida vad det är för fel,låter som du behöver en service istället för en hammare.
Ja och även bilen :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
bjorns
Posts: 4
Joined: 24 Apr 2013, 15:17
Location: Örebro

Re: Megane -99: Byta/laga anliggande trumbroms (bak)?

Post by bjorns »

Tony wrote:Eller kan man fråga Saida vad det är för fel,låter som du behöver en service istället för en hammare.
Eller kan man fråga på ett forum för Renault-ägare, som kanske har erfarenhet av något liknande eller samma problem?
Björn Sennbrink
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane -99: Byta/laga anliggande trumbroms (bak)?

Post by Tony »

bjorns wrote:
Tony wrote:Eller kan man fråga Saida vad det är för fel,låter som du behöver en service istället för en hammare.
Eller kan man fråga på ett forum för Renault-ägare, som kanske har erfarenhet av något liknande eller samma problem?
Det jag menar det är helt omöjligt att spekulera på ett forum vad du har för ett fel på dina bromsar, helt otroligt att man kör omkring med en dålig broms i flera år utan en vilja ta isär och kolla felet,dessutom med dom milen så skulle jag iaf satt dit nya bromsar bak om dom beter sig så..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
bjorns
Posts: 4
Joined: 24 Apr 2013, 15:17
Location: Örebro

Re: Megane -99: Byta/laga anliggande trumbroms (bak)?

Post by bjorns »

Ja okej. Jo de ska isär i helgen eller nästa, och bromsverkan är det inga fel på. Nitade idag för en mottrafikant utan problem (med meggan) och bromsen gör inte att bilen drar snett eller att den går tungt, bara att de tjuter så förbenat :)
Björn Sennbrink
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Megane -99: Byta/laga anliggande trumbroms (bak)?

Post by Göte J »

Ta av bromstrummorna och kolla hur det ser ut (på båda sidorna)och kolla att kolvarnas i hjulcylindern löper lätt (det gör de troligen inte). Plocka isär och rengör backar och delar med stålbtoste, men smörj inte. olja där ger bara problem. Om bromsbeläggen inte är utslitna kan du pusta av dem med grovt sandpapper.
MEN, det klokaste är att byta allt till nytt! Ring Benny på Autofrance! Det är faktiskt inte så dyrt!
Dessutom en Haynes rep.handbok är en bra investering, finns ibland begagnad på Tradera eller Blocket!
// Göte J
bjorns
Posts: 4
Joined: 24 Apr 2013, 15:17
Location: Örebro

Re: Megane -99: Byta/laga anliggande trumbroms (bak)?

Post by bjorns »

Tack Göte. Precis ett sådant svar som jag frågade efter!
Björn Sennbrink
Post Reply