gaspedal känns ojämn växelspaken skakar, reunalt lauguna -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
viktoriaz
Posts: 3
Joined: 26 Apr 2013, 19:45
Location: Dals Rostock

gaspedal känns ojämn växelspaken skakar, reunalt lauguna -99

Post by viktoriaz »

Hejsan ! Nu har jag haft problemet med min lauguna sedan ca ett år tillbaks.. Har vart på verkstäder och har pratat med alla möjliga om detta problem men det verkar som alla ger olika förslag men ingen har träffat rätt än. Problemet är att vid kallstart eller när bilen stått ett par timmar så startar den helt perfekt men efter ca en minut börjar den gunga i hela motorn och trycker jag på gasen så tar den inte.Släpper gasen och trycker ner igen och den tar i några sekunder innan den ger sig igen, hela bilen gungar och växelspaken skakar då kraftigt. Efter ca 1-2 minuter släpper detta och motorn går bra. Sen när jag kör iväg så känns det ibland (inte alltid ) som att gasen "vajar lite och bilen går ojämt , under körning skakar växelspaken mer än normalt och när jag kommer upp mellan 90-120 så börjar bilen skaka så i ratten men samma där "inte alltid". Allt i framvagnen är byt,lager,fjäderbenslager,skivor,belägg,alla stag och leder.. Finns det någon som har haft dessa problem eller har en ide om vad det kan vara !! Bensinfilter och tändstift är oxå nya.. Tacksam för svar och ide`er..

Ankie
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: gaspedal känns ojämn växelspaken skakar, reunalt lauguna

Post by Starbright »

Intressant fall detta må jag säga, (förstår om inte du tycker det dock)

Vore bra att få reda på lite mer info om din bil, t.ex vilken motor och växellåda har du?

Lyser det ngn lampa på instrumentpanelen när detta felet är framme?
Johnny Söderström
viktoriaz
Posts: 3
Joined: 26 Apr 2013, 19:45
Location: Dals Rostock

Re: gaspedal känns ojämn växelspaken skakar, reunalt lauguna

Post by viktoriaz »

Hej här kommer lite mer uppgifter om bilen,om någon kan ge mig tips eller haft liknande problem. Är lite störande med detta gungande och skakande, men som sagt i övrigt går bilen hur bra som helst.

Reunalt Laguna I, -99, 1.8 i-16V,,B56,,Motor F4P-760
Kombi-sedan 120 hk
88:kw.. Bränsle:Bensin,,Växellåda:Manuell,, Drivning:2WD
Inga lampor lyser och inga felkoder. När fenomenet började bytes tändstift,olja,genrem,luftfilter men det fortsatte.. Sen efter det så har bensinpump byts ut ,kallstarten är bortplockad och kontrollerad (den hängde sig direkt efter men det slog dom till så det höga varvandet blev ok igen) Några tror det är kallstarten,några tror det är tändspolarna ,några tror det är lamdasonden( visar inga problem vid mäten) och resten som (trots) har byts ut. Pga skakningarna i både bil och växelspak så har däcken balanserats, drivknutar+ drivaxlar är bytta,hjullager byta ,stabstag,spindelleder,styrstag,fjädrar,fjäderbenslager,skivor och belägg är byta. Visst är det bra att få detta byt för det var i ganska dåligt skick MEN problemet kvarstår.. Har inte varken lust eller råd att fortsätta byta mig fram så vore väldigt tacksam för svar innan jag får köpa tändspolar och kallstartsventil ,det blir så mkt pengar. Kan ju då tillägga att tändspolar och kallstartsventil inte är utbyt ÄN ...
Ankie
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: gaspedal känns ojämn växelspaken skakar, reunalt lauguna

Post by Dennis »

Kollat kompressionstrycket vid varm motor? Cylindertrycktäthet?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: gaspedal känns ojämn växelspaken skakar, reunalt lauguna

Post by Robin »

Hade liknande symptom på frugans -01 twingo.

fast detta kunde hända lite nu och då. Bilen började darra/vibrera ibland när man körde. Hela bilen kunde även "gunga" lite på tomgång ibland som att den inte gick på alla cylindrar.

Ibland när man var ute och åkte så tappade den all ork och svarade inte på gasrespons, men tomgången var jämn och fin när man frikoppla.

Tog ett tag att hitta detta problem men slutade upp med att det var spjällägesgivaren som var glapp. På denna motor behövde man byta hela spjällhuset, men fixade ett nytt på skroten och felet var som bortblåst. Gick felfritt.

Fick inga motorlampor som tändes på detta och inga felkoder, förutom en gång blinka en felkod till när vi lyckades få felet vid körning.

Men som sagt, kanske spjällägesgivarn =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
viktoriaz
Posts: 3
Joined: 26 Apr 2013, 19:45
Location: Dals Rostock

Re: gaspedal känns ojämn växelspaken skakar, reunalt lauguna

Post by viktoriaz »

Kan tillägga att när jag haft i motorvärmaren så existerar inte problemet ?
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: gaspedal känns ojämn växelspaken skakar, reunalt lauguna

Post by john »

namn på inläggen tack 8)
John Ignell Enviken
Post Reply