Ventil knackning?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Ventil knackning?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Vare sig kall eller varm motor så låter det som ett mekaniskt ljud kommer från just de hydrauliska ventil lyftare.

En vän till mig sa att man kan pröva med att byta till en mer trögflytande motorolja?

Allternativt köpa en special olja som renar systemet?

Vilken erfarenhet har ni inom detta område?

Bilen har endast gått 170000 mil och körs nu med helsyntes motorolja.

Med vänlig hälsning:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Ventil knackning?

Post by Starbright »

Hej LG!

Motorn på din bill har inte ngra hydrauliska ventillyftare. Kamaxlarna trycker på rullvippor som sedan trycker ned ventilerna. Knackar motorn/ventilerna kanske en ventilsspelsjustering vore på sin plats.

Vh Johnny
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Ventil knackning?

Post by Dennis »

Starbright wrote:Hej LG!

Motorn på din bill har inte ngra hydrauliska ventillyftare. Kamaxlarna trycker på rullvippor som sedan trycker ned ventilerna. Knackar motorn/ventilerna kanske en ventilsspelsjustering vore på sin plats.

Vh Johnny
Vippan står ju på en hydralcylinder som oljefylls och skapar nollspel, i andra änden är ventilen och mittemellan kamnocken.
Det står ju att han har 1,6 16v maskin K4M då alltså! = hydralisk nollspelskompensation.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Ventil knackning?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Kan det vara så illa att motoroljan är så tunn och vattnig att smörjförmågan har gått förlorad?

Att byta till en ny och tjockare motorolja kommer oljudet att reduceras då?

Vad säger ni som har en fördjupad kunskap i ämnet!

Mvh:LG


Vippan står ju på en hydralcylinder som oljefylls och skapar nollspel, i andra änden är ventilen och mittemellan kamnocken.
Det står ju att han har 1,6 16v maskin K4M då alltså! = hydralisk nollspelskompensation.[/quote]
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ventil knackning?

Post by Tony »

Lalo59 wrote:Hejsan.

Kan det vara så illa att motoroljan är så tunn och vattnig att smörjförmågan har gått förlorad?

Att byta till en ny och tjockare motorolja kommer oljudet att reduceras då?

Vad säger ni som har en fördjupad kunskap i ämnet!

Mvh:LG


Vippan står ju på en hydralcylinder som oljefylls och skapar nollspel, i andra änden är ventilen och mittemellan kamnocken.
Det står ju att han har 1,6 16v maskin K4M då alltså! = hydralisk nollspelskompensation.
[/quote]
Vad är det för olja i nu? Hur länge har den gått på den oljan? Vad var det för olja innan? Skulle. Oljan vara för tunn och förlora t smörjförmågan skulle motorn skurit innan något annat hänt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Ventil knackning?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Tidigare motorolja har tyvärr varit biltemas 5w-30 Longlife.
Kört ca 1000 mil med den.
Tidigare körsträcka också runt 1500 mil.

Enligt specifikationer ska man helst inte köra mer än 1500 mil på samma olja.

Med vänlig hälsning:LG


[/quote][/quote]
Vad är det för olja i nu? Hur länge har den gått på den oljan? Vad var det för olja innan? Skulle. Oljan vara för tunn och förlora t smörjförmågan skulle motorn skurit innan något annat hänt.[/quote]
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Ventil knackning?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Var och fick en kille att titta på min Renault.
Han sa följande.
Oljudet tyder på att vattenpumpen eller allternativt servopumpen håller på att krackelera.
Tydligt är att för över 2 år sedan när jag köpte bilen så byttes inte vattenpumpen utan de bara bytte de olika rullar och naturligtvis kamremmen.
Mekaniken sa att jag ger dig högst 1 månad innan du har en mekanisk sallad buffe.
Tråkigt tycker jag som konsument att få en extra kostnad på detta byte av delar......
Pust :cry:
Med vänlig hälsning: LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Ventil knackning?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Har idag med hjälp av ett stetoskop fått bekräftat att oljudet kommer från vattenpumpen.

Mekaniken sa.

Håll koll på vattentemperaturen och ha med dig en extra dunk på 20 liter om olyckan skulle vara framme.

Kolla på eventuella läckage.

Men rådet var naturligtvis byt vattenpump och de diverse rullar och naturligtvis multiremmen ( Kamremmen ) som tyvärr går till de gemensamma axlarna.........

Kalaset lär hamna på ett antal laxar.......

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Ventil knackning?

Post by Dennis »

Vattenpumpen drivs av kamremmen. Skär den eller som nu är fallet låter illa så glappar säkert axeln, det gör att kamremmen vandrar i sida på hjulet.
Jag hade inte vågat starta den motorn fler gånger.
STOR risk för ventilhaveri med motorbyte som följd!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Ventil knackning?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Nu är bilen servad.

Mekanikern bytte kamrem alla diverse rullar och vattenpumpen.

Nu spinner motorn som det är tänkt.

Mekanikern visade mig den havererade vattenpumpen.

Vid de interna lammeller eller vingar så var det en spricka av allt att döma materialutmattning vid axeln till remmen.

Mekaniken sa att här hade du en väldans tur att du inte hade fått ett tvärstopp och ventil sallad som följd.

Men som sagt allt frid och fröjd........

Tack för era uppmaningar.

MVH:LG
Dennis wrote:Vattenpumpen drivs av kamremmen. Skär den eller som nu är fallet låter illa så glappar säkert axeln, det gör att kamremmen vandrar i sida på hjulet.
Jag hade inte vågat starta den motorn fler gånger.
STOR risk för ventilhaveri med motorbyte som följd!
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply