Partikelfilter igensatt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
m_arnstrom
Posts: 3
Joined: 11 May 2013, 11:01
Location: Osby

Partikelfilter igensatt

Post by m_arnstrom »

Hej!
Har en Renault Megane 1.9dci -06. För ett tag sedan började bilen bli slöare och slöare. Till slut dog den helt. Anledningen var ett totalt igensatt partikelfilter, efter 10500 mil (vilket var 500 för mycket för att maskinskadeförsäkringen skulle ta smällen). Verkstaden skulle ha mellan 15-20000 för att åtgärda felet. Då gör jag det själv tänkte jag och köpte en piratdel på nätet för 3200 kr. Efter mycket krabb med skruvande i trånga utrymmen lyckades jag byta filtret. Bilen fungerar nu som den ska igen men partikelfilterlampan lyser. Jag lånade en OBDII-dosa av en bekant och försökte lösa problemet. Tyvärr var den nog lite för gammal. Den anslöt men kunde inte hitta felkoder. I normala fall när bilen rullar innebär ju lampan att filtret kör en utrensning (medförhöjd temperatur om jag förstått det rätt). Detta gör att slangar till tryckgivare tar stryk (dessa har bytts en gång eller iaf slangen innan filtret). Är det samma sak nu att om jag kör med lampan tänd så renar den det nya filtret hela tiden eller har det något med trycket att göra? Givetvis får jag in med den på verkstad och kolla men är det riskfritt att köra innan det?
/Micke
Mikael Arnström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Partikelfilter igensatt

Post by Tony »

Ekodriving lönar sig sällan,,förutsatt att allt är monterat rätt, så är det nog enklast och bäst att kolla felkoder
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
m_arnstrom
Posts: 3
Joined: 11 May 2013, 11:01
Location: Osby

Re: Partikelfilter igensatt

Post by m_arnstrom »

Har bara haft bilen ett år så det är troligen en gammal skada.
Mikael Arnström
Post Reply