Hur byta tryckgivare till AC?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
MrNorth
Posts: 13
Joined: 10 Jul 2012, 16:53
Location: Karlskrona

Hur byta tryckgivare till AC?

Post by MrNorth »

Hej!

Vi har en Renault Megane -07 med ECC som nu har slutat fungera. Verkstaden gjorde en felsökning och kom fram till att det var tryckgivaren till AC som slutat fungera. Denna ville de byta, och påstod då att man var tvungen att tömma systemet med gas och sen fylla på.

Detta ville de ha 4500 kr för att göra.

Har googlat lite om detta ochmånga hävdar att man inte alls måste tömma systemet då det brukar sitta en ventil innan sensorn, men alla AC-anläggningar ser förmodligen inte likadana ut. Sen tycker jag priset var i högsta laget, vilket är ovanligt för denna verkstad som alltid brukar vara reko att ha att göra med, till skillnad från märkesverkstäderna.

Är detta något man som normalhändig fixare kan göra själv (förutsatt att gasen inte måste bytas)? Var sitter tryckgivaren till att börja med, och hur kommer man åt den? Kan gissa att den på sant Renault-manér sitter väldigt bökigt till, senaste gången jag gjorde något med bilen var att byta en säkring i motorrummet, då fick jag skruva bort batteri och hela alltet bara för att komma åt säkringarna. Herregud säger jag bara.

Tacksam för svar!

/Henrik
Henry
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Hur byta tryckgivare till AC?

Post by Starbright »

Hej Henrik!

Man måste absolut inte tömma AC-systemet för att kunna byta tryckgivaren.
Är man väldigt flink så går det att byta givaren utan att skruva bort mer än ett par skruvar.
Men helst skall man ta bort den främre stötfångaren för att enkelt komma åt allt.

Tryckgivaren sitter på AC-röret som går in i kondensorn på hö sida. ( obs bilens hö sida)

4500 :- lät aningen saftigt, men observera att endast tryckgivaren kostar närmare 2000 kr.
tar man sedan bort stötfångaren så har vi nära på 1 timmes jobb totalt. ( nästan iaf )

Kontakten till givaren brukar ha en tendens till att få oxiderade stift, så det är värt att kolla det först.

Ser stiften bra ut, ström och jord finns till givaren, Manometerklockarna visar på tryck runt 3-4 bar så är allt ok och givaren måste bytas.
Detta bör dem väll antagligen ha kikat på iom felsökningen.

Men du kan ju iaf påtala att man inte alls behöver tömma systemet iaf.

Vh Johnny
Johnny Söderström
MrNorth
Posts: 13
Joined: 10 Jul 2012, 16:53
Location: Karlskrona

Re: Hur byta tryckgivare till AC?

Post by MrNorth »

Hej!

Det låter ju någorlunda hoppfullt. Jag har monterat bort kofångare på andra bilar för att byta torkaremontorer, dimljus etc så detta borde jag kunna klara av :=) Man lär sig alltid nåt.

Vart kan man hitta någon detaljerad information hur man går till väga för att ta bort kofångaren? Det brukar vara ganska meckigt med en massa dolda bultar och plastclips...

Sen tryckvakten. Låter bra om den går att byta så enkelt, jag har stor respekt för AC-systemen för det är ju dels skadlig gas i systemet och så är det väl ganska högt tryck också, så man vill absolut inte göra något dumt här.

Går det att köpa en begagnad tryckvakt, är det denna:

http://www.skruvat.se/Tryckswitch-klima ... 60481.aspx

behövs det göras något mer efter denna är bytt eller går kompressorn igång? Tänkte på om man behöver ta bort nån felkod eller sånt...

Tack på förhand
Henrik med Megane II -07 och ECC
Henry
Post Reply