Missljud fläkt - Megane II kombi 2007

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bfrmr
Posts: 37
Joined: 02 Oct 2008, 20:27
Location: Lund

Missljud fläkt - Megane II kombi 2007

Post by bfrmr »

Under iallafall ett par års tid har mittfläkten (antar jag) låtit konstigt, kanske som om någonting sitter fast någonstans.

Det är "analog" fläkt, dvs. där man vrider på ratten för att välja vilken hastighet man vill ha på fläkten. Det låter mest på 1:an. Numera kan det ibland låta lite på 2:ans hastighet också, men vrider man upp till 3:an eller 4:an så tystnar det.
Vrider jag upp till 3:an och sedan tillbaka till 1:an tystnar det allt från en liten stund till en lite längre stund....

Någonting som har fastnat, eller något som behöver smörjas kanske?

Någon av er som kan veta var man börjar leta och hur och var jag skall öppna upp?
Andreas Cardengren - Lund
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Missljud fläkt - Megane II kombi 2007

Post by Dennis »

bfrmr wrote:
Någon av er som kan veta var man börjar leta och hur och var jag skall öppna upp?
Fläkten! till exempel :idea:
Skruva bort den och titta efter löv eller liknande i fläkthjulet. Snurra på den och känn om den rullar lätt och glappfritt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
bfrmr
Posts: 37
Joined: 02 Oct 2008, 20:27
Location: Lund

Re: Missljud fläkt - Megane II kombi 2007

Post by bfrmr »

Dennis wrote:
bfrmr wrote:
Någon av er som kan veta var man börjar leta och hur och var jag skall öppna upp?
Fläkten! till exempel :idea:
Skruva bort den och titta efter löv eller liknande i fläkthjulet. Snurra på den och känn om den rullar lätt och glappfritt.
Låter som en god idé!

Men hur kommer man in där för att rota? Vilka grejer skall jag lossa och dra i - från kupén eller från motorrummet? Har tittat runt lite men hittar ingen självklar väg in......

[smilie=eclipsee_steering.gif]
Andreas Cardengren - Lund
Post Reply