Sprillans ny ägare av en Renault Megane-98...ågren!!??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kajsavarg
Posts: 2
Joined: 22 May 2013, 20:26
Location: Hudiksvall

Sprillans ny ägare av en Renault Megane-98...ågren!!??

Post by kajsavarg »

Hej, glädjen över att ha införskaffat en ny gammal bil förvann när jag skulle låsa bil hel**tet... efter några sec så sätter bilens larm igång för fulla muggar!! ringer till den jag köpt bilen av och hon säger bara att " det glömde jag berätta...jag har inte haft bilen låst på ett halvår, men OM man smäller igen alla dörrar inklusive bakluckan så funkar d ibland!" kul... finns det NÅGOT sätt att koppla bort larmet på bilen?? det är ju ingen idé att kontakta bilverkstad då jag köpt bilen för 5000 kr.. Larmet heter Cobra i allafall.lampan som lyser när någon dörr är öppen lyser fast alla dörrar är stängd, kan det ha med saken att göra? Snälla någon!!?? :(
Anna-Karin Gradén
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Sprillans ny ägare av en Renault Megane-98...ågren!!??

Post by Starbright »

Självklart kan det ha med saken att göra.
Larmet skall ju utlösa om ngn dörr , huv eller lucka öppnas.
Om då en brytare för öppen dörr felar ,så kan det i hög grad vara orsaken till att bilen tjuvlarmar.

Cobra är standardlarmen på Renault.
Leta upp sirénen och koppla ur kontakten så kan inte larmet aktiveras efter det.
Sitter oftast i motorutrymmet, annars är det bara att följa ljudet från den när den larmar
Johnny Söderström
kajsavarg
Posts: 2
Joined: 22 May 2013, 20:26
Location: Hudiksvall

Re: Sprillans ny ägare av en Renault Megane-98...ågren!!??

Post by kajsavarg »

Tack så mycket, nu har jag pluggat ut tutan men den blinkar ff... brytarn eller va det heter är trasig under huven i allafall så jag får väl kolla om man kan lura "tåten" att huven e stängd? eller någe.. men det kanske finns på fler ställen. ingen som vet om man kan typ klippa av nån kabel någonstans som leder till varningsblinkers. Då borde d ju gå att låsa och att det inte spelade någon roll att larmet satte igång för nu läre ju man bli stående utan batteri :?
Anna-Karin Gradén
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Sprillans ny ägare av en Renault Megane-98...ågren!!??

Post by Starbright »

Väldigt länge sedan jag höll på med så gamla larm..
Vilken typ av kontakt var det på sirénen? massa stift eller typ 2-3?

är det 2-3 så finns det en styrbox ngnstans inne i bilen som styr allt.
kopplar du ur den så lär inte bilen blinka heller.

Nyare modeller av cobralarmen har sirénen som styrenhet och allt är kopplat till den.
då sitter det en stor kontakt med flertalet stift i, säg 15+ st.

Du fann en trasig huvkontakt... jaha laga den då?
kanske den är orsaken till problemet
Johnny Söderström
Post Reply