Startproblem Megane -98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RenaultMams
Posts: 7
Joined: 05 Jun 2013, 11:12
Location: Göteborg

Startproblem Megane -98

Post by RenaultMams »

Hej, HJÄLP; I 4 månader har bilen haft startproblem då och då.
Började med; Startar ibland, några extra tryck på nyckeln så startade den.
2 ggr kunde jag inte öppna dörrarna med fjärren. Fick låsa upp manuellt. Sen fungerade den ett tag. Sen inget liv, helt död, bara ett litet surr, låter som det kommer från "säkringsfacket". Startkablar på, startat direkt, hur pigg som helst, "givaren" behöver inte ens starta sin bil. Går ett par dagar utan problem, samma problem igen. Bytte till nytt batteri, gick problemfritt 8 dagar. Dags igen, lämnade tillbaka batteriet, fick ett lånebatteri, fungerade 1 dag. Nytt batteri igen, gick 8 dagar, samma problem igen. Mäter batteriet på kvällen, 12,6. Nästa morgon 12. Ingen start.
Generatorn laddar som den skall. Någon som har ide´ om vad som händer på denna korta tid. Varför töms batteriet, Jordfel, säkringar????
Christina Andersson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startproblem Megane -98

Post by Stymie »

Eftersom batteriet laddas ur på natten så kan det vara värt att sätta en amperemätare till batteriet och sedan kolla hur mycket ström som dras. Ta sedan ut säkring efter säkring för att se om strömförbrukningen ändras.

En tanke ... Dålig dörrkontakt som gör att lampa står på (t ex i bagaget). Normalt sitter det en 5W-lampa som drar ca 0,4 A. Bilbatteriet har en kapacitet på ca 60-80Ah och på 12 timmar drar den lilla lampan ur 5Ah. Det resulterar i en lägre spänning i batteriet.

Har du då dålig laddning (kolla generatorkolen, de bör vara längre än 1 cm!) så laddas inte batteriet upp vid körning. I obelastat tillstånd kan laddningen verka vara ok, men så fort belastningen av strömförbrukare läggs på så blir kolens kontakt för dålig och laddningen är mer eller mindre noll.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
RenaultMams
Posts: 7
Joined: 05 Jun 2013, 11:12
Location: Göteborg

Re: Startproblem Megane -98

Post by RenaultMams »

Tack snälla så länge, skall få till en koll imorgon hoppas jag.
Alla förslag på lösningar är välkomna under tiden.
Christina Andersson
RenaultMams
Posts: 7
Joined: 05 Jun 2013, 11:12
Location: Göteborg

Re: Startproblem Megane -98

Post by RenaultMams »

Hej och tack.....
Äntligen fick jag talat om hur glad jag är.

Nu är det fixat!! Tog lite tid men "Grabbarna" hittade felen, en jordkabel felaktig, ärgade kontakter m.m lite överallt....
Nu går den som en klocka igen, och mams är glad igen.
Christina Andersson
Post Reply