Sur/unken lukt från Ac!?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jackblack
Posts: 77
Joined: 04 Sep 2009, 22:05
Location: Karlskoga

Sur/unken lukt från Ac!?

Post by jackblack »

Megane 2.0 2005.
Jag har gjort rent kupefilter,blåst rent med tryckluft vid luftintaget,dammsugit rent överallt och ändå blir det en unken lukt i kupen. [smilie=07.gif]
Mattorna är snustorra och dräneringen verkar vara ok,iallafall ser man vatten rinna under bilen när ac varit igång :?
Någon som har en teori vad som kan vara boven i dramat tro?
Jag fattar inte vart lukten kan komma ifrån!finns det någon mera `gömma`?
Väääldigt tacksam för svar
Jack Black
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Sur/unken lukt från Ac!?

Post by Starbright »

Det räcker inte att bara ta bort kupéfiltret och blåsa rent om lukten kommit.

Du kommer behöva ett rengöringsmedel som rensar bort dem bakterier och annat sattyg som orsakar lukten. Detta läggs ovanpå evaporatorn inne i bilen och sedan låter man det verka i 15-20 min på svag fläkt. Efter det luktar det gott i bilen igen.

Din verkstad eller andra firmor som sysslar med detta kan hjälpa dig.
Johnny Söderström
jackblack
Posts: 77
Joined: 04 Sep 2009, 22:05
Location: Karlskoga

Re: Sur/unken lukt från Ac!?

Post by jackblack »

Starbright wrote:Det räcker inte att bara ta bort kupéfiltret och blåsa rent om lukten kommit.

Du kommer behöva ett rengöringsmedel som rensar bort dem bakterier och annat sattyg som orsakar lukten. Detta läggs ovanpå evaporatorn inne i bilen och sedan låter man det verka i 15-20 min på svag fläkt. Efter det luktar det gott i bilen igen.

Din verkstad eller andra firmor som sysslar med detta kan hjälpa dig.


Jag tackar för tipset :racesmile: då får jag åka o köpa något sådant som du beskriver o se om det hjälper,tack o tack :)
Jack Black
pbengtss
Posts: 17
Joined: 20 Sep 2012, 23:16
Location: Östersund

Re: Sur/unken lukt från Ac!?

Post by pbengtss »

Om du tycker att det blir för dyrt att låta en firma göra jobbet:

Åk till t ex Granngården och köp Virkon-S, säljs i pulverform i små påsar och används t ex för desinfektion av djurstallar. På hemsidan har de bara större förpackningar: http://www.granngarden.se/product/desin ... kon-s-1-kg

Blanda i en blomspruta enligt instruktion på förpackning och spruta in några gånger som fin dimma med kuperfilter borttaget och med ganska låg fläkthastighet. Kör sedan fläkten på max en stund och gör ett eller två extra sprut. Detta räcker på en BMW E39, vet inte om det finns fler ställen på din bil där det är lämpligt att desinficera.

Jag köpte Granngårdens egna blomspruta och den gick sönder tidigt under proceduren. Bytte till en gammal jag hade hemma och den höll. Slump eller ej kan jag inte svara på.
Peter Bengtsson
Post Reply