Ska man ha monteringssats till bromsbelägg bak? Megane II 04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Ska man ha monteringssats till bromsbelägg bak? Megane II 04

Post by Northrol »

Megane II -04 1.6 lit kombi behöver byta bromsbelägg bak. Hade tänkt att köpa in dem själv via släkt i NL, här i Sveariket är de ju hutlöst dyra! För exakt samma belägg. Dock har jag inte förstått om jag behöver ha monteringssats. Jag tänkte köpa av märket TRW , deras refnr är GDB1330 . Jag hittar dock ingen monteringssats och inte heller svärfar i NL hittar på bildelshandeln. De svenska e-återförsäljarna, ex Mekonomen och ATLA har monteringssatser emedan andra inte har. Så, vad säger experterna på detta eminenta forum som gjort det förr? Behövs monteringssats eller ej? Och är det då en sådanhär jag ska ha? http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Hälsningar Martin
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Ska man ha monteringssats till bromsbelägg bak? Megane I

Post by Joakim16v »

Northrol wrote:Megane II -04 1.6 lit kombi behöver byta bromsbelägg bak. Hade tänkt att köpa in dem själv via släkt i NL, här i Sveariket är de ju hutlöst dyra! För exakt samma belägg. Dock har jag inte förstått om jag behöver ha monteringssats. Jag tänkte köpa av märket TRW , deras refnr är GDB1330 . Jag hittar dock ingen monteringssats och inte heller svärfar i NL hittar på bildelshandeln. De svenska e-återförsäljarna, ex Mekonomen och ATLA har monteringssatser emedan andra inte har. Så, vad säger experterna på detta eminenta forum som gjort det förr? Behövs monteringssats eller ej? Och är det då en sådanhär jag ska ha? http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Hälsningar Martin
Har du kollat pris med Autofrance? Annars kan jag rekommendera det. Han vet vad som behövs och har rimliga priser. Är du medlem får du allt som oftast rabatt dessutom.
042-201620.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Ska man ha monteringssats till bromsbelägg bak? Megane I

Post by Northrol »

Autofrance har jag inte kollat med. Ska kolla nu dock, tack för tipset!
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Ska man ha monteringssats till bromsbelägg bak? Megane I

Post by Northrol »

Där var det ju semesterstängt i en vecka till, så bromsarna får dröja lite ;)
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
UlfS
Posts: 10
Joined: 31 Dec 2012, 20:07
Location: Nässjö

Re: Ska man ha monteringssats till bromsbelägg bak? Megane I

Post by UlfS »

En monteringssats behövs ju om de gamla detaljerna är dåliga. Pinne, bricka, fjäder typ. Kostar väl max en hudralapp. Så har du fått bra pris på beläggen kan du väl köpa monteringssatsen i Svedala?
Ulf Sandblom
Renault Megane Coupé -96
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Ska man ha monteringssats till bromsbelägg bak? Megane I

Post by Northrol »

UlfS wrote:En monteringssats behövs ju om de gamla detaljerna är dåliga. Pinne, bricka, fjäder typ. Kostar väl max en hudralapp. Så har du fått bra pris på beläggen kan du väl köpa monteringssatsen i Svedala?
Jovisst, den kostade 80kr och bestod av fyra metallclips som ser ut att vara bärande på något sätt. Det återstår att se när jag rivit bromsarna.

Det stora problemet var ju att vissa hävdade att det inte finns ö.h.t till bilmodellen. Stället jag köpte ifrån "hade på hyllan" men "hade aldrig sålt några", så jag köpte med i alla fall. Lika bra ifall de går sönder eller så, om det nu finns. Lovade att återkoppla till säljaren om huruvida detaljerna behövs eller ej. Men det är ju märkligt ifall det finns om de inte behövs? Nåväl, vi får se i veckan hur det blev att bli.
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Post Reply