Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
LTBibbs
Posts: 9
Joined: 22 Jun 2013, 23:08
Firstname: Leif
Surname: Biberg
Location: Sundsvall

Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Post by LTBibbs »

Hej,

Lite funderingar, har problem med att lådan saknar tryck vilket jag förstått är ett vanligt problem med dessa lådor och tydligen beror oftast detta på en felande solenoid för ventilen som aktiverar tryck, dock är det aldrig problem när man lägger i backen och detta gör mig lite konfunderad.
Lägger jag i Drive står på bromsen så varvar motorn upp obegränsat, lägger jag i backen och står på bromsen varvar motorn upp till max ca 2300-2500rpm

Frågor
1-Hur trycksätts lådan då man lägger i backen

2-Vad är felet med ventilen kärvar sliden pga av smuts eller eller glappar spolen

3-Vid byte av denna ventil förstår jag att hela ventilpaketet skall ur, kan man göra detta på plats eller skall hela lådan ur först, det ser trångt ut mellan paket och kylare, kan någon beskriva förfarandet för ett byte

//Tack
L eif B iberg
LTBibbs
Posts: 9
Joined: 22 Jun 2013, 23:08
Firstname: Leif
Surname: Biberg
Location: Sundsvall

Re: Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Post by LTBibbs »

En annan tanke,
Kan wire/länkage från växelspak till lådan justeras, isåfall hur?
Tänkte ifall styrenheten får indikering att "Drive" är valt men wiren/länkaget till lådan rent mekaniskt är i fel position, jag har liksom svårt att förstå hur lådan ger fullt tryck i "Reverse" men inte i "Drive"

//Tomas
L eif B iberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Post by Tony »

LTBibbs wrote:En annan tanke,
Kan wire/länkage från växelspak till lådan justeras, isåfall hur?
Tänkte ifall styrenheten får indikering att "Drive" är valt men wiren/länkaget till lådan rent mekaniskt är i fel position, jag har liksom svårt att förstå hur lådan ger fullt tryck i "Reverse" men inte i "Drive"

//Tomas
Om du har internäckage i driveläget men inte i backläget kan det bli så, det är ju ganska troligt att en växellåda är mer sliten i framläget än på backen,med tanke på tiden som spänderas åt dom olika hållen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
LTBibbs
Posts: 9
Joined: 22 Jun 2013, 23:08
Firstname: Leif
Surname: Biberg
Location: Sundsvall

Re: Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Post by LTBibbs »

Jo troligtvis är det ett internt läckage som orsakar tryckfall i "Drive", vad brukar detta bero på metalliskt slitage, sprickor eller tätningar?
Finns det något att göra åt detta typ "Mirakelmedel" som tätar eller är det en utbytes som gäller?

//Tack
L eif B iberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Post by Tony »

LTBibbs wrote:Jo troligtvis är det ett internt läckage som orsakar tryckfall i "Drive", vad brukar detta bero på metalliskt slitage, sprickor eller tätningar?
Finns det något att göra åt detta typ "Mirakelmedel" som tätar eller är det en utbytes som gäller?

//Tack
bara renovera om det är läckage
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Post by Mats »

Det är byte av solenoider och olja (obs viktigt med rätt olja) som gäller. OBS det krävs ett specialverktyg för att montera ventilpaketet igen!
Backen har en egen solenoid.
/Mats Nilsson #524
LTBibbs
Posts: 9
Joined: 22 Jun 2013, 23:08
Firstname: Leif
Surname: Biberg
Location: Sundsvall

Re: Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Post by LTBibbs »

Mats wrote:Det är byte av solenoider och olja (obs viktigt med rätt olja) som gäller. OBS det krävs ett specialverktyg för att montera ventilpaketet igen!
Backen har en egen solenoid.
Svårt och tro att alla solenoider förutom backen skulle vara felande, eller tänker jag fel? Men om så är fallet måste lådan plockas ur för byte av solenoider eller går det att göra med lådan på plats?
Är lådan kall kan den fungera felfritt en stund vilket tyder på att kall&tjock olja tätar ett eventuellt läckage därför undrade jag om ett "mirakelmedel" skulle funka de sägs ju kunna mjuka upp eventuella tätningar
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa279610sv

PS. Oljan är nybytt utan förbättring

//Tack
L eif B iberg
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Post by Mats »

NEJ!! Det är inte frågan om alla solenoider.
Det finns 8 st totalt, 6 st som i olika kombinationer byter växlar, 1 st som reglerar systemtrycket, 1 st som låser upp momentomvandlaren. Dom två sistnämda är dom som spökar. När ventilerna väl börjat bråka hjälper det inte med bara oljebyte. För att hålla backen krävs inte lika högt systemtryck som att hålla ettan.
Det går att byta med lådan kvar men det är trångt och lätt att skada kablage och solenoider.
/Mats Nilsson #524
LTBibbs
Posts: 9
Joined: 22 Jun 2013, 23:08
Firstname: Leif
Surname: Biberg
Location: Sundsvall

Re: Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Post by LTBibbs »

Mats wrote:NEJ!! Det är inte frågan om alla solenoider.
Det finns 8 st totalt, 6 st som i olika kombinationer byter växlar, 1 st som reglerar systemtrycket, 1 st som låser upp momentomvandlaren. Dom två sistnämda är dom som spökar. När ventilerna väl börjat bråka hjälper det inte med bara oljebyte. För att hålla backen krävs inte lika högt systemtryck som att hålla ettan.
Det går att byta med lådan kvar men det är trångt och lätt att skada kablage och solenoider.
Ahaa, Tack för utförlig beskrivning finns det hydraulik schema eller liknande mest av nyfikenhet.
Rivs detta Uppifrån/Underifrån? Kan någon ge en snabb beskrivning.
Vad kostar delar/delar+jobb mycke frågor men jag vill bara ha en hum om detta innan man engagerar sig, nu är det semester.
L eif B iberg
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Post by Mats »

Läser ditt första inlägg noggrannare och mellan raderna. Den driver inte framåt alls?
Det som också händer med den lådan är att ett bromsband inne i lådan går av. Då får man varva utav h-e för att kanske komma framåt men backen går bra.
/Mats Nilsson #524
LTBibbs
Posts: 9
Joined: 22 Jun 2013, 23:08
Firstname: Leif
Surname: Biberg
Location: Sundsvall

Re: Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Post by LTBibbs »

Mats wrote:Läser ditt första inlägg noggrannare och mellan raderna. Den driver inte framåt alls?
Det som också händer med den lådan är att ett bromsband inne i lådan går av. Då får man varva utav h-e för att kanske komma framåt men backen går bra.
Den driver helt normalt bakåt men lägger man i "Drive" är det destingta gunget/känslan av att den vill driva väldigt svagt, vid gaspådrag driver den men slirar väldigt lätt, den kan dock fungera felfritt men det är sällan

//Tomas
L eif B iberg
LTBibbs
Posts: 9
Joined: 22 Jun 2013, 23:08
Firstname: Leif
Surname: Biberg
Location: Sundsvall

Re: Ventil/Tryck problem i en DP0 Automatlåda Kangoo -04

Post by LTBibbs »

Hej,

Nu har jag rivit ut ventilpaketet vilket jag rengjort och kontrollerat.

Alla ventiler fungerar och alla slider löper fint dock var det mycket med spån i magneter dels i kåpan men också i filtret på ventilpaketet.

det enda som jag tyckte var skumt var en slid med justerbar returfjäder, denna justerskruv satt helt löst och såpass inskruvad att sliden inte kunde nå sitt endläge, jag justerade ut den och låste den men locktite, Image
Se bild justerskruv 48 för slid 47 är det någon som vet dess korrekta inställning och om detta kanska kan vara orsak till felet

///Tomas
L eif B iberg
Post Reply