Byta hjulcylinder Megane Scenic 98 - vad kan gå fel?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
pbengtss
Posts: 17
Joined: 20 Sep 2012, 23:16
Location: Östersund

Byta hjulcylinder Megane Scenic 98 - vad kan gå fel?

Post by pbengtss »

Jag var inte själv med på besiktningen där det sas att "hjulcylindern vänster bak ska bytas" och att bromsverkan var ojämn (för dåligt vänster bak).

Jag antar att man passar på att byta bromsvätskan samtidigt. Men vad kan gå fel? Något som brukar rosta fast så man måste borra eller nåt annat special?
Kan man anta att bromsbackarna måste bytas?
Jag vet som sagt inte om det fanns synligt läckage, men ägaren tror inte det.

Jag märkte när jag lånade bilen att det ibland kluckar till en gång från det här hjulet när man backat ett par decimeter, det skramlar också lite grann när man kör. Samband med hjulcylinder/dålig bromsverkan?

Behövs specialverktyg för det som ska göras?
Peter Bengtsson
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Byta hjulcylinder Megane Scenic 98 - vad kan gå fel?

Post by Vauxhallkillen »

Jag gissar att backarna är slut också.
På min trillade allt ut i smådelar när jag tog loss trumman...

Jag köpte ett komplett kit med cylindrar och ihopmonterade backar från Autofrance. Busenkelt att sätta dit!
Image

Inga särskilda verktyg behövs, men det är ganska viktigt att trumman centreras när du monterar.
Jag fattade först inte varför bromsen pulserade och gnisslade, men hålet i trumman är större än navet, och den lilla skruven som håller trumman centrerar inte heller, så trumman hade hamnat aningens fel...

Har du tänkt att åka till en Gör-det-själv-hall, så kolla hemma först så att det går att lossa bromsrörsnippeln från cylindern på baksidan.


/A
Anders Helstad
pbengtss
Posts: 17
Joined: 20 Sep 2012, 23:16
Location: Östersund

Re: Byta hjulcylinder Megane Scenic 98 - vad kan gå fel?

Post by pbengtss »

OK, tack för svar.
Tiden tryter för mig så Mekonomen får äran att göra jobbet. De vill ha 552:- + moms (arbete) för att byta hjulcylinder och bromsvätska så det får det vara värt den här gången. Jag ska byta det spruckna termostathuset, det får räcka för den här veckan...
Peter Bengtsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta hjulcylinder Megane Scenic 98 - vad kan gå fel?

Post by Tony »

pbengtss wrote:OK, tack för svar.
Tiden tryter för mig så Mekonomen får äran att göra jobbet. De vill ha 552:- + moms (arbete) för att byta hjulcylinder och bromsvätska så det får det vara värt den här gången. Jag ska byta det spruckna termostathuset, det får räcka för den här veckan...
VAA!! Skall du inte byta bromsarna bak??? Att bromsarna är ojämna och att det låter har garanterat inte med hjulcylindern att göra.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
pbengtss
Posts: 17
Joined: 20 Sep 2012, 23:16
Location: Östersund

Re: Byta hjulcylinder Megane Scenic 98 - vad kan gå fel?

Post by pbengtss »

Jodå, backarna på båda bak lär bytas eftersom de mest troligt är slut. Nu var det besiktningsmannen som tydligen sa att hjulcylindern skulle bytas OCH att det var ojämn bromsverkan, alltså två skilda anmärkningar (upprepar att jag själv inte var med på besiktningen, jag har fått info från en icke bilkunnig).
Det är egentligen byte av bromsvätska som jag gärna avstår från, men som ska göras. Med tanke på hur en del andra skruvförband på bilen är konstruerade skulle det inte direkt förvåna mig om nipplarna sitter fast och är korroderade, och jag är inte så sugen på att jävlas med sånt nu. Dessutom har jag inte enkel tillgång till någon pump för bromsvätskan.
Peter Bengtsson
Post Reply