Plocka ner länkarm Laguna -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mackancrx
Posts: 9
Joined: 16 Dec 2012, 10:58
Location: Skara

Plocka ner länkarm Laguna -99

Post by mackancrx »

Hej!

Ska plocka ner länkarmen (fram) för att få en ny spindelled ipressad. Är det något "special" på dessa bilar som man bör veta innan man börjar?

Mvh
Marcus Blomqvist
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Plocka ner länkarm Laguna -99

Post by Göte J »

I princip är det väldigt enkelt, bara att plocka dän 2 st bultar och lirka ut armen. MEN det finns en del saker som komplicerar. Först och främst ROST som i mitt fall gjorde att muttern skar ihop i gängan och jag fick borra från sidan och spräcka muttern. Så börja med rostolja i god tid. Bult o mutter är 12-kant och har grunda skallar. Trångt är det vid bakre mutter på ovansidan man kan inte hissa upp bilen och låta bromskiva/nav hänga ner, utan man måste trycka upp så drivaxeln inte hindrar arbetet.
Faktum är att jag på andra sidan riggade till en hemmagjord press och med en 2tons domkraft och rörstumpar och pressade ur kulleden med armen på plats! Jag satte full press på kulleden och drämde till med lilla säggan, då släppte den!!
Enligt Haynes har Renault en speciell avdragare för ändamålet men det var ingen här på forumet som hade någon sådan.
// Göte J
mackancrx
Posts: 9
Joined: 16 Dec 2012, 10:58
Location: Skara

Re: Plocka ner länkarm Laguna -99

Post by mackancrx »

Tack för bra svar!

Har fått bort den bakre bulten nu. Jävligare med främre. Är det 22 uppe på muttern med? Är så j*vla svårt o hålla imot. När jag fått bort den bulten så är det bara att trä ut länkarmen?
Marcus Blomqvist
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Plocka ner länkarm Laguna -99

Post by Göte J »

Ja i princip bara att lirka ut armen. Jag vill minnas att jag lossade på styrleden och delade på fjäderbenet för att kunna skjuta undan nav och drivaxel maximalt bakåt. Beträffande främre muttern vill jag minnas att jag använde en ringnyckel för att hålla emot. Den gick emot nån kant så det gick att släppa den och koncentrera sig på bulten. Det var dock ett tag sen och minnet är kort.
// Göte J
Post Reply