Huv-vajer Laguna 01

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Åsa77
Posts: 8
Joined: 07 Jul 2013, 18:18
Location: Finland

Huv-vajer Laguna 01

Post by Åsa77 »

Jag har ett litet problem på min 01:a Laguna. Det är så att vippan åt huvöppningen har lossnat från sitt fäste. Hur sitter dessa vippor fast i karossen? Vajern sitter dock kvar i vippan, så det går att öppna huven.

Någon som vet????? :shock:
laguna01
Posts: 1
Joined: 07 Jul 2013, 22:59
Location: edsåker

Re: Huv-vajer Laguna 01

Post by laguna01 »

Om inget gått av så ska den bara sitta med en vanlig skruv.Det ska vara en platt pigg som ska sitta i ett fyrkantigt hål och en rund pigg där skruven ska sitta.Har precis lagat den på min bil
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Huv-vajer Laguna 01

Post by Göte J »

På min Laguna tillverkad 97 är de båda huvlåsen fästa med 2 skruv vardera. Tydligen har man ändrat på senare modeller!
// Göte J
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Huv-vajer Laguna 01

Post by Tony »

Göte J wrote:På min Laguna tillverkad 97 är de båda huvlåsen fästa med 2 skruv vardera. Tydligen har man ändrat på senare modeller!
// Göte J
ni pratar om olika saker,kan inte blanda ihop äpplen med päron, detta är spaken inne i bilen och dessutom så finns det bara ett lås ute.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Huv-vajer Laguna 01

Post by Göte J »

Ok. Då missföstod jag. Det gällde "spaken" inne i bilen.
Däremot sitter det 2 st lås framme i huven på min 97:a. Jag fick faktiskt underkänt i besiktningen för ett par år sedan när det ena hade hängt sig så det bara läste på ena sidan!
// Göte J
Åsa77
Posts: 8
Joined: 07 Jul 2013, 18:18
Location: Finland

Re: Huv-vajer Laguna 01

Post by Åsa77 »

laguna01 wrote:Om inget gått av så ska den bara sitta med en vanlig skruv.Det ska vara en platt pigg som ska sitta i ett fyrkantigt hål och en rund pigg där skruven ska sitta.Har precis lagat den på min bil
de e som ett stålclips som håller vajern, går det att sätta dit det utan att behöva plocka bort plasten under ratten? om plasten ska bort hur gör man det enklast?
Åsa Dahlström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Huv-vajer Laguna 01

Post by Tony »

Åsa77 wrote:
laguna01 wrote:Om inget gått av så ska den bara sitta med en vanlig skruv.Det ska vara en platt pigg som ska sitta i ett fyrkantigt hål och en rund pigg där skruven ska sitta.Har precis lagat den på min bil
de e som ett stålclips som håller vajern, går det att sätta dit det utan att behöva plocka bort plasten under ratten? om plasten ska bort hur gör man det enklast?
den sittier ju precis innanför dörren.,hjälper inte ta bort plasten under ratten.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Åsa77
Posts: 8
Joined: 07 Jul 2013, 18:18
Location: Finland

Re: Huv-vajer Laguna 01

Post by Åsa77 »

Tony wrote:
Åsa77 wrote:
laguna01 wrote:Om inget gått av så ska den bara sitta med en vanlig skruv.Det ska vara en platt pigg som ska sitta i ett fyrkantigt hål och en rund pigg där skruven ska sitta.Har precis lagat den på min bil
de e som ett stålclips som håller vajern, går det att sätta dit det utan att behöva plocka bort plasten under ratten? om plasten ska bort hur gör man det enklast?
den sittier ju precis innanför dörren.,hjälper inte ta bort plasten under ratten.

nu e de fixat
Åsa Dahlström
Post Reply