scenic 1.8 -02 ryckig gång **LÖST**

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hedbyn
Posts: 59
Joined: 09 Jun 2009, 12:36
Location: stockholm

scenic 1.8 -02 ryckig gång **LÖST**

Post by hedbyn »

Hej,

Har ett problem som jag blir tokig på snart...

På morgonen kommer jag ner till bilen, kör den till jobbet. Under hela vägen så rycker den när jag försöker hålla jämn fart. Släpper jag gasen eller gasar på så går den bra.

När bilen stått 2-3 timmar hoppar jag in för att köra en sväng och då går den hur fint som helst! Samma sak igen när jag tar bilen hem efter ytterligare att par timmar så går bilen bra.

Men, på morgonen, dagen efter, så rycker bilen igen osv...

Saker som kan uteslutas är: tändspolar, tempgivare för insug, tempgivare för spjällhus?, jordkabel mellan v-låda o batteri rengjord.

Får upp lampa för avgasrening då o då, läser ut felkod: p0420.

Bilen går mig på nerverna snart!!!

Tacksam för tips o råd!

Med vänlig hälsning: Lelle
Last edited by hedbyn on 17 Sep 2013, 10:26, edited 1 time in total.
Lennart Lindholm
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: scenic 1.8 -02 ryckig gång

Post by Starbright »

Hej!

Jadu till att börja med så är felkoden P0420 en inte alltför trevlig kod som säger att katalysator funktionen är dålig.

Sedan när du beskriver att bilen går bra då du slutar gasa eller trycker ordentligt på gasen, detta beror på att då slår motorstyrenheten helt av lambdaregleringen och reglerar inte bränsleblandningen för optimal förbränning och rena avgaser, utan ger maximal effekt eller helt enkelt helt avstängda spridare (motorbroms).

Exakt varför bilen går bra mellanåt är svårt att svara på varför, men förmodligen uppträder inte felet just då.
Ponera att katten är delvis igensatt, då kommer bilen gå ryckigt eftersom avgaserna har ett låg tryck ut från motorn då du inte gasar så hårt, eftersom passagen är blockerad får bilen svårt att "andas ut" kan man säga

Du måste helt enkelt göra en diagnos av katalysatorfunktion och test av lambdasonderna så att allt det funkar bra.

Har du haft ngt problem tidigare med bilen? typ trasig tändspole? Detta kan ta kål på en katalysator.

Vh Johnny
Johnny Söderström
hedbyn
Posts: 59
Joined: 09 Jun 2009, 12:36
Location: stockholm

Re: scenic 1.8 -02 ryckig gång

Post by hedbyn »

Hej,

Ber om ursäkt för att det gått en tid....

Men nu har jag löst problemet.

Det var det elektroniska spjällhuset som kärvade, bytte detta och bilen rullar finfínt!

tog ett tag men det var det värt!

Mvh: Lelle
Lennart Lindholm
Post Reply