Grand Espace 2.0t -04:a

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hewwe
Posts: 2
Joined: 15 Jul 2013, 08:27
Location: Växjö

Grand Espace 2.0t -04:a

Post by hewwe »

Hejsan
Har problem med att värmemätaren i min Espace rasar ner och hälsa indikerar kall motor när den är varm. Klimatanläggningen blåser då in full värme i kupén och bilen hackar ibland till. Om jag kör vidare så ändrar sig värmemätaren till normalt och klimatorn blåser in kalluft efter några kilometer, om jag däremot stannar så är det svårt att få igång bilen igen. Startmotorn går runt men motorn går inte igång förrän på tredje, fjärde försöket.
Startproblemet är även ibland på morgonen när bilen stått still över natten. Har på verkstads inrådan bytt givare som sitter instucken i botten av motorns kant mot fronten på bilen men det har inte hjälpt.
Nån som har tips om detta?
/Anders H
Anders Herwin
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Grand Espace 2.0t -04:a

Post by Robin »

Ehh.. Du skulle behöva kolla felkoder på den där.

Du beskriver lite luddigt också. Att klimaten skulle ha något med att motorn inte startar. Tempgivare på motorn eller spjällgivare på kliman kanske ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
hewwe
Posts: 2
Joined: 15 Jul 2013, 08:27
Location: Växjö

Re: Grand Espace 2.0t -04:a

Post by hewwe »

Egentligen två skilda problem, startproblemet och tempmätarproblemet.
Bägge dök upp förra sommaren, Renault-verkstad konstaterade då att jordning av kopplingshuset var otillräcklig då man missat det vid kopplingsbyte så det fixades. Felkoder kollades och nollställdes.
Inga problem under vinterhalvåret förutom i julhelgen då hela instrumenteringen dog och så även bilen efter nån halvmil. Generatorn byttes, inga andra felkoder visade sig.
Inga problem under våren förrän det blev sommar och varmt, då har samma problem med svår att starta ibland samt det andra problemet med tempmätaren uppkommit igen.
/Anders
Anders Herwin
Post Reply