Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94) -LÖST-

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94) -LÖST-

Post by MartinB »

Sedan några dagar tillbaka hörs ett plåtigt klonkande ljud från trakten runt högra bakhjulet. Ljudet uppstår bara när man kör över ojämnheter med det hjulet, och jag är 95% säker att det bara låter när hjulet rullar ner från en vägbula snarare än upp på den.

Min tanke är att det är ett problem med stötdämparen, tex att den lossnat från sitt övre fäste eller gått sönder på något annat sätt.
Om jag hissar upp den sidan av bilen, vad ska jag titta efter (om inte det blir direkt uppenbart)?
Last edited by MartinB on 12 Sep 2013, 08:42, edited 1 time in total.
Martin Bjelk
Megane CC -04
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94)

Post by MartinB »

Efter mycket vändande och bändande kunde jag ta denna bilden på toppen av hjulhuset:
Image
Kan detta ha något med saken att göra?!? ;-)

Är det som jag tror, stötdämparen som tittar upp och behöver bytas?
Martin Bjelk
Megane CC -04
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94)

Post by Tony »

MartinB wrote:Efter mycket vändande och bändande kunde jag ta denna bilden på toppen av hjulhuset:
Image
Kan detta ha något med saken att göra?!? ;-)

Är det som jag tror, stötdämparen som tittar upp och behöver bytas?
Fattar inte hur den suttit fast så mycket gummin och saker kan inte sitta över hålet, kraften blir ju uppåt,nämnaren ser hel ut men du måste nog kolla upp infästningen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
1Runner
Posts: 3
Joined: 09 Aug 2013, 21:02
Location: Stavsjö

Re: Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94)

Post by 1Runner »

Den ska inte sticka upp så där långt utan gummit ska ju ligga stadigt i "skålen" så det är någon mutter eller låsning på undersidan som gått av/lossnat och jag gissar att det slutar med en ny dämpare
Karl-Arne Alsbjer
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94)

Post by MartinB »

Karl-Arne: Det som hänt är nog att ringen på stötdämparen på undersidan gått sönder och sedan trängt genom både gummi och kaross.
Martin Bjelk
Megane CC -04
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94)

Post by MartinB »

Som tidigare föreslagits, blev det byte av dämpare bak (båda sidor), och nu är det tyst och fint på höger sida.

Nu har ett nytt problem uppstått på -vänster- sida; ett nytt klonkande när man kör över ojämnheter, denna gången i kombination med att bilen stöter till hårt. Är vägen jämn, hörs inget.
Bilen blev känsligare med en passagerare bak, och man kan återskapa klonkandet stillastående genom att gunga ner bilen i vänster bakhörn. Det verkar vara mindre utrymme (på höjden) i hjulhuset också.

Känslan är som om en fjäder gått av och hjulupphängningen bottnar, men eftersom det är torsionsfjädring kan jag inte direkt se vad som gått sönder.
Vad kan ha lossnat/brustit i samband med bytet av stötdämpare som ger dessa symptom, och på vilka sätt kan jag lista ut vilket det är?
Martin Bjelk
Megane CC -04
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94)

Post by Joakim16v »

Hänger den lite i baken när den är obelastad också?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94)

Post by MartinB »

Hänger den lite i baken när den är obelastad också?
Jag tror det.
När jag undersökte stötdämparna förut stack jag in mobiltelefonen i hjulhuset och ställde den på högkant på hjulet och tog foto på toppen av dämparen. När jag försöker göra samma sak nu får telefonen inte riktigt plats, så jag tror att den hänger lite på vänster sida. På höger sida får telefonen plats som tidigare.
Martin Bjelk
Megane CC -04
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94)

Post by Joakim16v »

Kan vara gummit som har släppt i klumpen som fäster i bilen. Då får staven ett annat läge. Det skulle inte skapa ett klonk iofs, det får man om en torsionsstav har gått av.. Har du öppna eller stängda typen? Den öppna går sönder betydligt lättare.
Eftersom du inte har en 16v(?) så kan du montera en stängd typ från valfri undermotoriserad ( :wink: ) R19
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94)

Post by MartinB »

Öppen. Det är en 1.8 F3P under huven.
Jag misstänker att jag inte kan montera en stängd, eftersom jag har skivbromsar runt om och ABS..?

Finns det något sätt att se om stavarna flyttat sig eller brustit?
Martin Bjelk
Megane CC -04
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94)

Post by Tony »

MartinB wrote:Öppen. Det är en 1.8 F3P under huven.
Jag misstänker att jag inte kan montera en stängd, eftersom jag har skivbromsar runt om och ABS..?

Finns det något sätt att se om stavarna flyttat sig eller brustit?
Titta under bakaxel
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94)

Post by Joakim16v »

Tony wrote:
MartinB wrote:Öppen. Det är en 1.8 F3P under huven.
Jag misstänker att jag inte kan montera en stängd, eftersom jag har skivbromsar runt om och ABS..?

Finns det något sätt att se om stavarna flyttat sig eller brustit?
Titta under bakaxel
Det är inte säkert att det syns. Jag har haft flera axlar som har sett hela ut men bilen har säckat. På mina har det däremot hörts ordentligt när de gick sönder.

Jag har för mig att det går att bygga om en trumbromsaxel till skivbromsar.. Man får demontera axeltappen som sitter med 4st torx och sedan montera dit allt från skivbroms-axeln. Men då måste hållaren för ABS-sensorn också sitta i den delen som går att flytta.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Klonkande ljud bak. Stötdämpare? (R19 -94) LÖST

Post by MartinB »

Svaret var betydligt enklare än de teorier vi hade här i tråden;
Den nya stötdämparen var trasig, vilket innebar att den gick i botten alldeles för lätt och framför allt alldeles för hårt.
När jag hade monterat bort dämparen och gungade bilen var den tyst (förutom det vanliga torsionsknirrandet, dvs), och när jag monterade den dämparen igen var klonket tillbaka.
Just nu sitter den gamla, men hela, dämparen där i väntan på leverans av en ny dämpare och ev. körning med bilen sker varsamt. När jag fått den nya dämparen, och monterat den, sätter jag "Löst" i trådrubriken.

EDIT:

Nu är den nya, hela, dämparen monterad och allt är som det ska vara. :)
Martin Bjelk
Megane CC -04
Post Reply